Oppitunti 16 - Tilemap

Tällä kurssilla teemme kaksiulotteisen roolipelin eli RPG:n. Vaikka Unity on 3D-pelimoottori, sen kanssa voi tehdä myös 2D pelejä. 2D-peleihin pätee hiukan eri säännöt kuin 3D-pelien rakentamiseen ja pelien rakentamiseen käytetään tekniikoita, jotka ovat tuttuja jo 80-luvun peleistä. Yksi tällainen tekniikka on tilemapin eli tiilikartan rakentaminen. Tällöin pelin grafiikka tehdään yksittäisistä palasista, jotka muistuttavat tiiliä. Tällä oppitunnilla opetallaan rakentamaan tilemap eli tiilikartta Unityllä. Käytännössä tiilikartan avulla tehdään pelikenttä, jossa hahmo voi liikuskella, kohdata vastustajia, kauppiaita ja ystävällisiä pelihahmoja. Tiilikartan avulla luodaan pelin maailma. Käytämme tällä ensimmäisellä oppitunnilla valmiita valmista grafiikkaa, mutta toki grafiikan voi tehdä myöhemmin myös itse. 

Tehtävä 1 - Luo uusi projekti

 

1. Luo uusi 2D-projekti:

 

Suomen Tiedekoulu Oy