Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 4-6 vuotta
Ryhmän kuvaus: Minitutkijakerho 1 - ryhmässä käsitellään luonnontieteiden perusilmiöitä, opetellaan tutkimaan ilmiöitä ja asioita tieteellisesti ja analyyttisesti. Jokaisella kokoontumiskerralla on oma teemansa, johon perehdytään ensin lyhyesti teorian valossa ja sitten tutkitaan ja havainnoidaan ilmiötä konkreettisesti. Lasta kannustetaan kokeilemaan, tutkimaan ja perehtymään syy-seuraussuhteisiin.
Oppimistavoitteet:
- lapsi oppii luonnontieteiden perusteita
- lapsi oppii havainnoimaan erilaisia ilmiöitä saamansa tiedon perusteella
- lapsi oppii analysoimaan havaintojaan
- lapsi oppii tekemään mittauksia
- lapsi oppii analysoimaan syy-seuraus-suhteita sekä osaa vertailla tietoa
Toteutus: Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan teorian ilmiön taustalla ja samalla oppii myös havainnoimaan ilmiöitä tämän perusteella. Jokaisella oppitunnilla tehdään konkreettisia kokeita, havainnointeja tai tutkimuksia.
Oppitunnit:
1 | Seokset ja liuokset |
2 | Nesteen tiheys |
3 | Pintajännitys |
4 | Matelijat |
5 | Matelijat |
6 | Liike, kitka ja kalteva taso |
7 | Ilma ja ilmanpaine |
8 | Ilman ominaisuudet |
9 | Mikroskooppi tutkimusvälineenä |
10 | Kivikunta |
11 | Voima, vastavoima |
12 | Aineiden olomuodot ja viskositeetti |
13 | Nesteiden sekoittuminen&kerrostuminen |
14 | Mekaniikan perusteet, hihnapyörä |
15 | Koneiden toiminta |
16 | Aineen tiheys |
17 | Varoitussignaalit luonnossa |
18 | Tasapaino, vaaka |
19 | Autorotaatio |
20 | Magnetismi, kompassi |
21 | Planeettojen liikkeet |
22 | Salakirjoitusta |
23 | Väkipyörä |
24 | Kampirakenteet |
25 | Propellit ja potkurit |
26 | Luonto, kevät |
27 | Kasvien lisääntyminen |
28 | Puiden lisääntyminen |
29 | Hyönteiset |
30 | Nesteen koostumus |
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 5-6 vuotta
Ryhmän kuvaus: Minitutkijakerho 2 - on jatkoryhmä Minitutkija 1 - tason käyneille lapsille. Ryhmässä tutkitaan kemian ja fysiikan perusilmiöitä sekä perehdytään biologiaan sekä maantieteeseen. Jokaisella kokoontumiskerralla on oma teemansa, johon perehdytään ensin lyhyesti teorian valossa ja sitten tutkitaan ja havainnoidaan ilmiötä konkreettisesti. Lasta kannustetaan kokeilemaan, mittaamaan, tutkimaan ja perehtymään syy-seuraussuhteisiin.
Oppimistavoitteet:
- lapsi syventää luonnontieteiden osaamistaan
- lapsi oppii havainnoimaan erilaisia ilmiöitä saamansa tiedon perusteella
- lapsi oppii analysoimaan havaintojaan
- lapsi oppii tekemään mittauksia ja vertailemaan tuloksia
- lapsi oppii analysoimaan syy-seuraus-suhteita sekä osaa vertailla tietoa
Toteutus: Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan teorian ilmiön taustalla ja samalla oppii myös havainnoimaan ilmiöitä tämän perusteella. Jokaisella oppitunnilla tehdään konkreettisia kokeita, havainnointeja tai tutkimuksia.
Oppitunnit:
1 | Kemialliset reaktiot |
2 | Seokset |
3 | Pintajännitys |
4 | Puhdas vesi |
5 | Hyönteiset ja mikroskooppi |
6 | Aineen tiheyden tutkiminen |
7 | Nesteiden kerrostuminen |
8 | Veden tiheys |
9 | Sähkö |
10 | Sähkö |
11 | Mikroskooppitutkimuksia |
12 | Mikroskooppitutkimuksia |
13 | Anatomia / keuhkot |
14 | Pyörimisliike ja laakeri |
15 | Ruuvipyörä |
16 | Kestävät rakenteet |
17 | Korkeat rakenteet |
18 | Valon eteneminen |
19 | Valon eteneminen |
20 | Linssit ja valo |
21 | Anatomia / käden rakenne |
22 |
Nesteiden sekoittuminen |
23 | Voimakkaat kemialliset reaktiot |
24 |
Mikroskooppitutkimuksia |
25 | Mikroskooppitutkimuksia |
26 | Aineiden olomuodot, viskositeetti |
27 | Kasvit ja valo |
28 | Kasvit ja valo |
29 | Kasvit ja valo |
30 | Kasvien siemenet ja lisääntymistavat |
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 7-10 vuotta
Ryhmän kuvaus: Tutkijakerho 1 - ryhmässä käsitellään laajasti luonnontieteiden perusilmiöitä, opetellaan tutkimaan ilmiöitä ja asioita tieteellisesti ja analyyttisesti. Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, johon perehdytään ensin lyhyesti teorian valossa ja sitten tutkitaan ja havainnoidaan ilmiötä konkreettisesti tehden erilaisia mittauksia ja havainnointeja. Lasta kannustetaan kokeilemaan, tutkimaan ja perehtymään syy-seuraussuhteisiin.
Oppimistavoitteet:
- lapsi oppii fysiikan, kemian sekä biologian perusteet
- lapsi oppii havainnoimaan erilaisia ilmiöitä saamansa ja hankkimansa tiedon perusteella
- lapsi oppii analysoimaan havaintojaan
- lapsi oppii tekemään mittauksia ja kokeita sekä vertailemaan niiden tuloksia
- lapsi osaa tehdä pieniä tutkimuksia
- lapsi oppii analysoimaan syy-seuraus-suhteita sekä osaa vertailla tietoa
Toteutus: Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan teorian ilmiön taustalla ja samalla oppii myös havainnoimaan ilmiöitä tämän perusteella. Jokaisella oppitunnilla tehdään konkreettisia kokeita, havainnointeja tai tutkimuksia.
Oppitunnit:
1 | Happamuus ja kemialliset reaktiot |
2 | Puhdas vesi |
3 | Aineiden happamuus |
4 | Sähkö |
5 | Valon eteneminen |
6 | Valon eteneminen |
7 | Valon eteneminen |
8 | Hyötyä ilmasta |
9 | Ilma ja ilmanpaine |
10 | Ilman ominaisuudet |
11 | Veden noste |
12 | Pintajännitys |
13 | Nesteen tiheys |
14 | Kitka |
15 | Painovoima |
16 | Vivut ja ruuvit |
17 | Paineaalto |
18 | Anatomia / Käden luut |
19 | Tasapaino |
20 | Aineiden tiheys |
21 | Aineiden kerrostuminen ja seostuminen |
22 | Aineen olomuodot, viskositeetti |
23 | Kromatografia |
24 | Aineiden väliset reaktiot |
25 | Vipuvarsi ja väkipyörä |
26 | Kampi |
27 | Massan siirtäminen |
28 | Kalteva taso |
29 | Mikroskooppitutkimuksia, biologia |
30 | Mikroskooppitutkimuksia, biologia |
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 7-10 vuotta
Ryhmän kuvaus: Tutkijakerho 2 - on jatkoryhmä Tutkijakerho 1-tason käyneille lapsille. Ryhmässä syvennytään erilaisiin kemian, fysiikan ja biologian ilmiöihin, opetellaan tutkimaan niitä sekä tarkastellaan ilmiöitä tieteellisesti ja analyyttisesti. Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, johon perehdytään ensin lyhyesti teorian valossa ja sitten tutkitaan ja havainnoidaan ilmiötä konkreettisesti tehden erilaisia mittauksia ja havainnointeja. Lasta kannustetaan kokeilemaan, tutkimaan ja perehtymään syy-seuraussuhteisiin.
Oppimistavoitteet:
- lapsi syventää fysiikan, kemian sekä biologian osaamistaan
- lapsi oppii havainnoimaan erilaisia ilmiöitä
- lapsi ymmärtää erilaisten ilmiöiden välisiä suhteita sekä vaikutuksia
- lapsi oppii analysoimaan havaintojaan ja tekemiään mittauksia
- lapsi osaa tehdä mittauksia ja kokeita sekä vertailla niiden tuloksia
- lapsi osaa tehdä kemiallisia sekä fysikaalisia tutkimuksia
- lapsi osaa analysoida syy-seuraus-suhteita sekä osaa vertailla tietoa
- lapsi osaa itse etsiä tietoa ja soveltaa sitä
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan teorian ilmiön taustalla ja samalla oppii myös havainnoimaan ilmiöitä tämän perusteella. Jokaisella oppitunnilla tehdään konkreettisia kokeita, havainnointeja tai tutkimuksia.
Oppitunnit:
1 | Aineiden pH ja kemialliset reaktiot |
2 | Osmoosi ja diffuusio |
3 | Veden tiheys |
4 | Autorotaatio |
5 | Peilit ja heijastuminen |
6 | Ääni |
7 | Sähkö |
8 |
Algoritminen ajattelu |
9 | Numeroiden koodausta |
10 | Tuulen voima |
11 | Ilmansuunnat ja kompassi |
12 | Aineiden sekoittuminen ja kerrostuminen |
13 | Viskositeetti |
14 | Varoitussignaalit luonnossa |
15 | Kiila |
16 | Tasapaino ja painopiste |
17 | Anatomia / keuhkot |
18 | Voimakkaat kemialliset reaktiot |
19 | Magnetismi |
20 | Optiset laitteet |
21 | Heiluri |
22 | Kampivasara |
23 |
Hihnapyöräsovelluksia |
24 | Kestävät rakenteet |
25 | Korkeat rakenteet |
26 |
Mikroskooppitutkimuksia |
27 | Mikroskooppitutkimuksia |
28 | Vuodenajat, kevät |
29 | Kasvit ja valo |
30 | Kasvit ja valo |