Kerhotoimintaa Suomen mallin mukaan

Harrastamisen Suomen malli

Tiedekoulu on mukana Suomen mallin mukaisten kerhojen järjestämisessä valtakunnallisesti. Tiedekoulu järjestää tiede- ja teknologiaopetusta tieteestä ja teknologiasta kiinnostuneille lapsille iltapäivisin koulujen kanssa yhteistyössä.  Lapset tutkivat kerhoissa luonnontieteiden ilmiöitä, oppivat ohjelmointia, pelisuunnittelun perusteita, animointia, mekaniikan perusteita ja robotiikkaa. 

 

Laitteet ja tarvikkeet

Lasten työskentely tapahtuu pääasiassa pöytien ääressä joko tietokoneilla tai legoilla rakennellen. Koodikouluissa laitteina käytetään tietokoneita, Chromebookeja tai tabletteja. Robottikerhoissa käytetään koululla olevia EV3 Mindstorms – legoja tai Lego Education – sarjan legoja. 

 

Kerhojen toteutus

Tiedekoulu on mahdollista toteuttaa läsnäopetuksessa Suomen mallin mukaisia kerhoja koulupäivän jälkeen syyslukukaudesta 2021 seuraavilla paikkakunnilla: Turun seudu (40km säteellä), Hki, Espoo, Knummi, Vantaa, Lohja, Vihti, Kerava, Hyvinkää, Lpr, Lahti, Hlinna, Jsuu, Kuopio, Tre, Pori, Jkylä, Oulu ja Vaasa. Muilla paikkakunnilla kerhot voidaan toteuttaa virtuaalisesti. Tällöin ryhmän valvonnasta koululla vastaa koulun henkilökunta ja kerhon opettaja ohjaa ryhmää teyden välityksellä.

 

Kerhon hinta 

Tiedekoulun toteuttaman läsnäkerhon hinta on 80€/kerhokerta (sis alv 24%) sisältäen kerhon valmistelun. Virtuaalikerhon hinta on 55€/kerhokerta (sis alv 24%). 

 

Ole yhteydessä Nina Kainulaiseen 0449881378 (nina.kainulainen@tiedekoulu.fi) ja sovi kerhotoiminnan järjestämisestä omalla koulullasi. 

 

Millaisia ovat Suomen mallin mukaiset kerhot?

Alla on esimerkkejä toteutetuista kerhoista. Kerhojen aiheet voivat olla luonnontieteeseen, robotiikkaan tai ohjelmointiin liittyviä kerhoja. Kerhot voidaan toteuttaa monilla paikkakunnilla läsnäkerhoina, mutta suurin osa kerhoista on mahdollista toteuttaa myös virtuaalisesti. 

 

Kerhoja toteutetaan kouluilla kerran viikossa 45 minuutin - 1,5 tunnin mittaisina kerhoina. Toiminta on koko kouluvuoden ajan. Ryhmän suositeltu maksimikoko on 15 lasta. 

 

Peliohjelmointikerho

 

Peliohjelmointikerhossa ohjelmoidaan pelejä ja tehdään pelillisiä ohjelmia, joiden avulla lapset oppivat ohjelmoinnin logiikkaa, rakennetta sekä komentoja. Ohjelmointikieli ja -alusta valitaan lasten iän ja koululla olevan laitteiston asettamien vaatimusten perusteella.

 

Robottikerho

 

Robottkerhossa rakennellaan erilaisia mekaanisia rakenteita ja sovelletaan niitä erilaisten koneiden ja laitteiden rakentamiseen. Robottikerhot toteutetaan Lego Education- sarjan legoilla tai Lego Mindstorms-sarjan legoilla.  

 

Animaatio- ja digipiirustuskerho

 

Animaatio- ja digipiirtämisen kerhossa opetellaan animaation tekemisen perusteita sekä digitaalista piirtämistä tabletin ja piirtokynän avulla.

 

Tiedekerho

 

Tiedekerhossa tutkitaan erilaisia fysiikan, biologian ja kemian ilmiöitä. Jokaisella kerhokerralla on oma teemansa, jota lapset tutkivat syvemmin erilaisten kokeiden avulla. 

Pyydä lisätietoja tai tarjous

Note: Please fill out the fields marked with an asterisk.

Suomen Tiedekoulu Oy