Arduino 1
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 11+ vuotta
Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.
Ryhmän kuvaus: Projektityöskentelyn ryhmä Koodikoulun 1–3 tasot (tai vastaavat) käyneille. Syvennetään sulautettujen järjestelmien osaamista ja perehdytään C++-tyyliseen koodaukseen käyttäen Arduino UNO -mikrokontrolleria tai sen virtuaaliversiota. Opetellaan datan lukemista ja kirjoittamista erilaisten sensoreiden avulla.
Oppimistavoitteet:
- lapsi osaa Iot-ohjelmoinnin ja C++-tyylisen koodauksen perusteet ja käsitteet
- lapsi osaa käyttää Iot-järjestelmiä ja ohjelmointityökaluja tarkoituksenmukaisesti
- lapsi oppii sulatettujen järjestelmien ohjelmoinnin suunnittelun eri vaiheet
- lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- lapsi osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
- lapsi oppii perusteellisemmin hyödyntää sulautettujen järjestelmien osaamistaan
Arduino 1 -taso muodostuu Arduino 1lk1 ja Arduino 1lk2 lukukausista.
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta.
Oppituntien teemat
Arduino 1lk1
- Arduino ympäristöön tutustuminen
- Ledin sytyttäminen Arduinolla
- Serial.print()-funktion käyttö ja C++:n perusteet
- Napin käyttäminen eli syötteiden lukeminen
- Ledin himmentäminen potentiometrillä
- RGB-ledin käyttäminen
- Kuuden ledin noppa
- Tuulettimen ohjaaminen PWM-pinniä käyttäen
- Transistorilla moottorin ohjaaminen
- Kondensaattorin käyttö Arduinossa
- Äänen tekeminen piezo buzzerilla
- Ajastin
- Tuulivoiman käyttö
- Valosensori
- Servomoottorin käyttäminen potentiometrillä