
Päiväleirit
Tiedekoulu järjestää koululaisten loma-aikoina suosittuja päiväleirejä!
Päiväleirin aikana sukelletaan leirin teemaan, opitaan uutta ja syvennetään osaamista mielekkäällä, mukaansatempaavalla tavalla konkreettisesti asioihin pureutuen. Valitse itsellesi mieluinen vaihtoehto ja lähdemukaan oppimismatkalle!
Päiväleirit järjestetään klo 9–15. Leiri-ilmoittautumisen ja paikan varaamisesta lähetämme sähköpostivahvistuksen. Leirin muodostuminen vahvistetaan kun leirille on min 4 ilmoittautunutta. Vahvistuksen mukana lähetämme leirilaskun. Leiri-ilmoittautuminen on sitova.
Päiväleireille on leirin teeman mukainen suositusikä, mutta tämä on nimensä mukaisesti vain suositus!
Koodileireille osallistuva tarvitsee mukaansa kannettavan tietokoneen. Tiedekoululla on muutamia lainakannettavia, tiedustele tarvittaessa lisää!
Lounasaikaan lapset syövät kotoa tuomansa eväät Tiedekoulun tiloissa. Iltapäivällä Tiedekoulu tarjoaa välipalan.
Tervetuloa mukaan päiväleireille Espoon Olariin, Helsingin Kallioon ja Turun Lonttisiin!
Leirimaksut
1 pv = 85 €
2 pv = 155 €
3 pv = 230 €
Leiripaikat
Tiedekoulu Olari, Länsiportti 1 A, 02210 Espoo
Tiedekoulu Finnoo, Kurjenkellontie 5, 02270 Espoo
Tiedekoulu Kallio, Josafatinkatu 11, 00510 Helsinki
Tiedekoulu Malmi, Malmin raitti 17, 00700 Helsinki
Tiedekoulu Lonttinen, Lonttistentie 9C, 20100 Turku
Luonnontieteet
Tutkijaleiri 7-11v 1-2 pv
Tutkijaleirillä tutustutaan luonnontieteiden perusilmiöihin, opetellaan tutkimaan ja havainnoimaan ilmiöitä ja asioita tieteellisesti ja analyyttisesti.
Ohjelmointi
Koodileiri 7-12v 1-2pv
Koodileirillä käydään läpi ohjelmoinnin perusteita visuaalisten ohjelmointisovellusten avulla ja harjoitellaan ohjelmointia tekemällä oma ohjelmointiprojekti. Koodileiri on tarkoitettu ohjelmointia aloitteleville ja jo edistyneemmille. Leiriohjaaja ohjaa lapsia yksilöllisesti näiden aikaisemman harrastuneisuuden ja ohjelmointikokemuksen perusteella. Oma kannettava tietokone mukaan. Tiedekoululla on 1-2 lainatietokonetta, joita voi vuokrata päiväleirin ajaksi, kysy erikseen.
Scratch pelileiri 7-13v 1-2pv
Visuaalinen ohjelmointisovellus Scratchin avulla harjoitellaan tietokonepelin toimintoja, mallinnetaan pieniä peliprojekteja sekä suunnitellaan ja toteutetaan oma peli. Scratch pelileiri on tarkoitettu ohjelmointia aloitteleville ja jo edistyneemmille. Leiriohjaaja ohjaa leiriläisiä yksilöllisesti näiden aikaisemman harrastuneisuuden ja ohjelmointikokemuksen perusteella. Oma kannettava tietokone mukaan. Tiedekoululla on 1-2 lainatietokonetta, joita voi vuokrata päiväleirin ajaksi, kysy erikseen.
Python leiri 10-15v 1-2pv
Python leirillä pääset joko tutustumaan itsellesi uuteen tekstuaaliseen ohjelmointikieleen Trinket Turtle eli Kilpikonnagrafiikan avualla tai kehittämään taitojasi eteenpäin Python koodauksen parissa koodaten Micro:bit laitteelle Pythonilla projekteja, toiminnallisuuksia ja pelejä. Leirillä luodaan värikästä taidetta koodaten ja/tai toteutetaan yhdessä suunniteltu peliprojekti Pythonilla. Oma kannettava tietokone mukaan, jossa Chrome selain.
Animaatio ja pelihahmon suunnitteluleiri 1 - 2pv
Animaatioon ja pelihahmon suunnitteluun tutustutaan sekä tietokoneella että tabletilla käytettäviin sovelluksiin. Leiri sopii hyvin kaikille animaatiosta ja pelihahmon suunnittelusta kiinnostuneille. Animaation perusteisiin, tekniikkaan ja perustoimintoihin kuten hahmon suunnitteluun, venymiseen, litistymiseen, tunnetilan luomiseen, taustojen käsittelyyn sekä äänien tekoon perehdymme Flipaclip sovelluksella. Tietokoneella harjoittelemme animointia ja pelihahmon suunnittelua Pixelart sovelluksella. Leirin aikana oppilailla on käytössä Tiedekoulun tabletit ja iPad kynä. Halutessasi voit ottaa mukaan oman kannettavan tietokoneen, jossa Chrome selain. Tiedekoululla on muutamia kannettavia tietokoneita, jotka ovat oppilaiden käytössä. Muistathan ilmoittaa lainakannettavan tarpeesta ilmoittautumisen yhteydessä.
Robotiikka
Robottileiri 7-12v 2pv tai 3 pv
Robottileirillä lapset rakentavat legoista erilaisia mekaanisia rakenteita kuten hammasratasrakennelmia, hihnapyöriä ja ruuvipyörärakenteita, joiden avulla rakennetaan erilaisia sovelluksia, koneen osia ja laitteita. Leirillä on myös mahdollisuus testata EV3 älypalikan ohjelmointia ja harjoittella rakentamaan älypalikan ympärille vahvaa mekaniikan rakennetta. Leiri sopii hyvin vasta-alkajille kuin mekaniikkaa jo harrastavalle robottikerholaisille.
Mekaaniset menopelit 7-13v 2 pv tai 3 pv
Mekaaniset menopelit leirillä tutustutaan mekaniikan perusrakenteisiin ja erilaisten ajoneuvojen rakentamiseen sekä niissä oleviin hammasratasrakenteisiin. Leirin aikana opitaan rakentamaan mm. kulmaratasauto, veiviauto, moottoroitu perusauto, rengasratasauto, kiituri. Ja ilman muuta leirin aikana järjestetään ajopelien testiajot, jossa testataan nopeutta, matkaa ja mekaanista kestävyyttä. Leiri sopii hyvin niin vasta-alkajille kuin mekaniikkaa Robottikerhossa harrastaville.
EV3-ohjelmointi ja vahva mekaniikka leiri 7-15v 1-2 pv
Robotiikka ja mekaniikka yhdistyvät kun EV3-älypalikan ympärille rakennetaan vahvaa mekaniikkaa oleva legorakenne ja EV3-älypalikan avulla legorakenne ohjelmoidaan toimimaan halutulla tavalla. Ohjelmointia ja vahvaa mekaniikkaa harjoitellaan suunnittelemalla ja toteuttamalla oma legoprojekti joko pareittain tai pienryhmissä.