Ohjelmointi 1

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 7-12 vuotta

Tarvikkeet: Ohjelmointiopetukseen tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Ohjelmointi 1 -tasolla oppilaat tutustuvat ohjelmoinnin käsitteisiin, termistöön sekä perusteisiin tekemällä erilaisia tehtäviä ja harjoituksia visuaalisen ohjelmointisovelluksen avulla. Lisäksi oppilaat tutustuvat sulautettuihin järjestelmiin ja IoT-laitteen ohjelmointiin visuaalisella ohjelmointisovelluksella sekä Pythonin perusteisiin.

Ryhmätaso sopii aloitusryhmäksi koululaisille.

Oppimistavoitteet:

  • oppilas oppii ohjelmoinnin peruskäsitteet ja termit
  • oppilas oppii käyttämään visuaalista ohjelmointityökalua ja tekemään sillä yksinkertaisia ohjelmia
  • oppilas oppii loogista päättelyä sekä ongelmanratkaisutaitoja
  • oppilas oppii ohjelmoinnin logiikkaa
  • oppilas oppii sulautettujen järjestelmien perusteet ja osaa ohjelmoida niitä
  • oppilas oppii IoT-laitteen perusteet, oppii käyttämään laitteita ja ohjelmoimaan niitä

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten, tehtävien ja omien projektien kautta.

Oppituntien teemat

Ohjelmointi 1

  1. Lohko-ohjelmoinnin perusteet ja ulkoasu 
  2. Ehtolause
  3. Koordinaatisto ja nuoliohjaus
  4. Nuoliohjaus-peli
  5. Loogiset operaattorit - osa 1
  6. Loogiset operaattorit - osa 2
  7. Labyrinttipeli
  8. Tasohyppelypeli
  9. Laskeutumispeli - osa 1
  10. Laskeutumispeli - osa 2
  11. Ilmapallopeli
  12. Maalivahtipeli
  13. Matopeli
  14. Tarkkuusammunta
  15. Viimeistely
  16. Micro:bit laitteen käyttöönotto, kuvat ja tallentaminen
  17. Oma kuva ja animaatio
  18. LED-näyttö ja koordinaatisto
  19. Painikeet ja muuttujat
  20. Satunnaisluku
  21. Kompassi
  22. Ulkoiset komponentit
  23. Komponenttien ohjelmointi
  24. Reaktioaikamittari
  25. Virtuaalilemmikki
  26. Sensorit - osa 1
  27. Sensorit - osa 2
  28. Python Turtle
  29. Toisto-silmukat ja ehtolause
  30. Muuttujat

Kevätlukukauden 2025 harrastusryhmät

Tiedekoulun kevätlukukausi on käynnistynyt tammikuussa viikolla 3. Ryhmissä voi olla yksittäisiä paikkoja jäljellä, mikäli lapsesi on innokas lähtemään mukaan harrastukseen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kevätlukukaudella aloitimme uusia, alkeisryhmiä osassa toimipisteistä. Näkyvissä lisäksi ne jatko- ja syventävät ryhmät, joihin uusi, lähtötason taidot omaava oppilas tervetullut.

Seuraa meitä somessa