Tiedekoulun tarina

Tiedekoulu tarjoaa eturivin paikan tutkimusretkelle tieteeseen ja teknologiaan

Tavoitteena on auttaa uteliaita lapsia ja heidän vanhempiaan valjastamaan lapsen potentiaali tiede- ja teknologiaharrastuksen parissa.

Tiedekoulun tarina sai alkunsa monelle vanhemmalle tutusta ongelmasta: omalle lapselle ei tuntunut löytyvän sopivaa, innostavaa ja kehittävää harrastusta. Suomen Tiedekoulun perustaja Maria Leivo halusi ratkaista ongelman.

– Järjestin alkuun tiedekerhoja ja pian mukaan tuli myös robotiikkaa ja ohjelmointia. Lapset innostuvat luontaisella tavalla, kun he pääsevät itse tekemään asioita. Juuri se vilpitön innostus ja oppimisen ilo kannustivat perustamaan Tiedekoulun.

Tiedekoulu aloitti toimintansa vuoden 2014 lopussa ja avasi lapsille ja nuorille harrastusmahdollisuuksia tieteen ja teknologian maailmasta. Leivon sanoin uuden oppiminen, oppimisen innon löytäminen ja luova ongelmanratkaisu ovat supervoimia, jotka kantavat läpi elämän.

– Haluamme auttaa lapsia ja nuoria löytämään oman juttunsa ja kannustaa heitä tieteen ja teknologian äärelle. Ryhmissämme lapset saavat mahdollisuuden tehdä ja kokeilla asioita itse hallitussa ympäristössä, Leivo kertoo.

 

Tiedekoulun tavoitteena on tehdä lapsista osaajia, jotka ratkaisevat tulevaisuudessa yhteiskunnan haasteita taidoillaan ja asenteellaan supersankareiden tavoin.

– Opetussuunnitelmamme perustuu pitkäkestoisuuteen ja pitkäjänteisyyteen. Kaikki on suunniteltu niin, että osaaminen kehittyy koko ajan. Tämä harrastus tukee tulevaisuuden opiskeluja ja auttaa pääsemään sisään alan töihin, Leivo sanoo.

Samalla hän muistuttaa, että vaikkei kaikista tulisikaan insinöörejä tai tutkijoita, esimerkiksi robotiikan ja tietotekniikan ymmärryksestä on varmasti hyötyä elämässä.

– Meillä myös epäonnistuminen on sallittua: Pelle Pelottomallakaan ei mene kaikki aina kerralla putkeen, mutta välillä lopputuloksena on hyviä juttuja.

Leivon mukaan yksi Tiedekoulun hienouksista on, että lapsi saa uusia oivalluksia porukassa, jossa muutkin ovat kiinnostuneita samoista asioista.

– Tiedekoulussa lapsi saa vertaistukea muilta samanhenkisiltä ja opetusta juuri omiin kiinnostuksen kohteisiinsa. Paras palaute on, kun lapsi sanoo tunnin menneen liian nopeasti ja haluaa tulla jo seuraavana päivänä takaisin.

Maria Leivo

Maria Leivo

Toimitusjohtaja

Maria Leivo on Tiedekoulun perustaja ja Suomen Tiedekoulu Oy:n toimitusjohtaja. Maria kouluttaa opettajia ympäri Suomea. Maria tekee pääasiassa uusien ryhmien sisällön ja opetussuunnitelmien suunnittelua ja toteuttaa pilottiryhmiä. Maria vastaa yhteistyöprojekteista ja Tiedekoulun kehittämisestä. Maria on ohjannut monenlaisia luonnontiederyhmiä ja teknologiaryhmiä eri-ikäisille lapsille ja nuorille vuodesta 2012.

Nina Kainulainen

Nina Kainulainen

Kehitysjohtaja

Nina Kainulainen on Tiedekoulun toinen perustaja ja vastaa Tiedekoulun operatiivisesta toiminnasta mm. ohjaajien koulutuksesta, ulkoisesta ja sisäisestä viestinnästä ja yhteistyöprojekteista. Nina sijaistaa tarvittaessa harrastekerhoja, on mukana uusien ryhmien aloituksissa, tapahtumissa. Nina tietää vastaukset kaikkiin lasten ja vanhempien kysymyksiin ja jos ei tiedä, niin tietää keneltä kysytään apua. 

Gerda Volt

Gerda Volt

Koulutussuunnittelija

Gerda Volt, a.k.a Kerttu, toimii Tiedekoululla Ninan oikeana kätenä ja hänen vastuualueella ovat mm. operatiivisten toimintojen pyörittäminen ja kehitys, sekä ryhmien ja ilmoittautumisten hallinnointi. Koulutukseltaan Kerttu on liiketalouden merkonomi sekä graafinen suunnittelija ja hän opiskelee viimeistä vuotta Turun ammattikorkeakoulussa tradenomiksi. Vapaa-ajallaan Kerttu tykkää kokkailla, nostella painoja, maastopyöräillä ja lukea spefi-kirjoja.

Ohjaajat

Karoliina Liikala

Karoliina Liikala

Jyväskylä

Karoliina on viidennen vuoden erityisopettajaopiskelija Jyväskylästä. "Ohjaajana olen huumorintajuinen, idearikas sekä innokas tyyppi, joka on aina valmis tutkimaan uusia asioita. Innolla jo odotan, että nähdään. Meillä tulee varmasti kiva syksy!"

Venla Vihanto

Venla Vihanto

Jyväskylä

Venla opiskelee luokanopettajaksi Jyväskylän yliopistossa. Vapaa-ajallaan Venla tykkää piirtää ja maalata sekä urheilla. Lasten ja nuorten parissa toimiminen on lähellä hänen sydäntään, vuosi vaihtuikin lastenleirin ohjaajana!

Henna Lapinlampi

Henna Lapinlampi

Kaarina

Henna on viittä vaille valmis käsityöopettaja, joka innostui opinnoissaan erityisesti robotiikasta ja älytekstiileistä. Erilaisista materiaaleista, komponenteista ja koodista saa aikaan upeita luomuksia, joissa vain mielikuvitus on rajana! Vapaa-ajallaan hän tekee käsitöitä, opettaa pienelle rescue-koiralleen temppuja, lukee kirjoja ja pelaa tietokonepelejä. Henna rakastaa värejä, erilaisia pintatekstuureita ja ukkosta. ”Tulevalta lukuvuodelta odotan kivoja yhteisiä hetkiä uuden oppimisen parissa!”

Nea Pursiainen

Nea Pursiainen

Oulu

Nea opiskelee kolmatta vuotta biologiaa Oulun yliopistossa. Hän on erikoistunut biotieteisiin ja labraan keskittyneet kurssit ovat olleet hänestä kaikista mielenkiintoisimpia. Vapaa-ajallaan Nea tykkää pelailla erilaisia videopelejä. Taide on myös lähellä Nean sydäntä kuin myös Hippu-kissan silittely. "Odotan innolla mitä kaikkea uutta tulen oppimaan Tiedekoulun kautta!", sanoo Nea.

Jenni Holappa

Jenni Holappa

Oulu

Jenni on koulutukseltaan tietotekniikan kandidaatti. Vapaa-ajallaan hän tykkää viettää aikaa musiikkia ja podcasteja kuunnellen sekä palapelejä kooten ja korttipelejä pelaten. Tiedekoulun kerho-ohjaukseen hänet toivat oma tausta teknologian kanssa sekä mahdollisuus nähdä ja päästä tukemaan lasten innostusta teknologian parissa.

Renata Moilanen

Renata Moilanen

Oulu

Renata on Oulun yliopistosta vastavalmistunut tietojenkäsittelytieteiden maisteri. Hän teki samassa oppilaitoksessa kandidaatin tutkinnon saksan kielestä ja kulttuurista, ja kävi vaihdossa Itävallassa. Renata tykkää pelata video- ja lautapelejä, käydä kulttuuri- ja musiikkitapahtumissa, matkustella, opiskella vieraita kieliä ja ohjelmointikieliä. "Odotan innolla tulevaa vuotta oppilaiden kanssa! Kiva päästä näkemään, mitä kaikkea luovaa keksitään yhdessä.”, sanoo Renata.

Lari Kontula

Lari Kontula

Pori

Lari on koulutukseltaan sosionomi (AMK). Lari on tehnyt paljon töitä lasten ja nuorten parissa kasvattajana ja kouluttajana. Hän pitää tapahtumajärjestämisestä ja on toiminut esimerkiksi loma-ajan ohjaajana virkistyshotellilla, lasten liikuntaleirillä ja avaruusteemaisessa lasertaistelupelihallissa. Lari pitää yhdessä tekemisestä, retkeilystä, peleistä ja digipiirtämisestä.

Linda Jalonen

Linda Jalonen

Pääkaupunkiseutu

Linda opiskelee Aalto-yliopistossa maisteripääaineessa Biomedical Engineering. "Olenkin huippu innostunut tekniikan ja luonnontieteiden yhdistämisen eri mahdollisuuksista esimerkiksi lääketieteen sovelluksien edistämisessä!" sanoo Linda. Vapaa-ajalla Linda nauttii perheen ja ystävien kanssa ajanvietosta, perheen koiravanhuksen lenkittämisestä ja muotokuvien piirtämisestä!

Reetta Rossi

Reetta Rossi

Pääkaupunkiseutu

Reetta on ympäristötieteilijä, jota kiinnostaa erityisesti tiedekasvatus. Oppiminen tekemisen ja kokemisen kautta on hänen mielestään ehdottomasti mielenkiintoisin tapa opetella uusia asioita! Vapaa-ajalla Reetta tykkää ulkoilla, lukea kirjoja sekä tehdä käsitöitä.

Mika Koverola

Mika Koverola

Pääkaupunkiseutu

Mika on pohjattoman utelias ja on tähän mennessä opiskellut muun muassa kognitiivisia neurotieteitä, maataloutta, tieteen filosofiaa, opettamista ja ympäristötieteitä. Tällä hetkellä Mika viimeistelee väitöskirjaa ihmisten asenteista robotteja kohtaan. Harrastuksina tieteis- ja tiedekirjallisuus, erilaiset käsityöt sekä palapelit.

Satu Remes

Satu Remes

Pääkaupunkiseutu

Satu on pian valmistuva tieto- ja viestintätekniikan insinööri, joka on erikoistunut peliteknologiaan. Vapaa-ajallaan hän harrastaa videopelejä, piirtämistä ja laulamista. Sadulle lasten kanssa työskentely on tuttua, kiitos aiemman iltapäiväkerhonohjaajan kokemuksen. "Lasten kanssa työskentelyssä parasta on lasten vilpitön uteliaisuus ja se ilo, joka syntyy, kun he saavuttavat uusia taitoja. Ohjaajana pyrin ottamaan jokaisen lapsen yksilönä huomioon ja tukemaan heidän ainutlaatuista kehitystään. Samalla kannustan avoimeen vuorovaikutukseen ja luon turvallisen ilmapiirin, jossa jokainen lapsi voi ilmaista itseään vapaasti."

Ben Panyanil

Ben Panyanil

Pääkaupunkiseutu

Ben opiskelee Helsingin yliopistossa tietojenkäsittelytiedettä ja sivuaineena matematiikkaa. Ohjelmointi on ollut hänen harrastuksensa jo useamman vuoden ajan ja ennen opintojensa aloittamista Helsingin yliopistossa hänen harrastuksestaan oli tullut myös hänen ammattinsa. Häntä on lapsesta asti kiehtonut tekniikka ja hänen uteliaisuutensa on vienyt hänet jatkuvasti syvemmälle tietotekniikan maailmaan ja sen mahdollisuuksiin. Hän harrastaa myös musisointia kitaralla ja ukulelella. Tulevaisuudelta hän toivoo yksinkertaisesti, että tutkittava ei koskaan lopu. Hän haluaisi yhdessä kaikkien uteliaiden kanssa jakaa uuden löytämisen ja luovan soveltamisen iloa.

Veera Matikainen

Veera Matikainen

Pääkaupunkiseutu

Veera opiskelee maantiedettä Helsingin yliopistossa ja häntä kiinnostaa erityisesti kestävyys sekä maailman kehitys. Veera on tiedonnälkäinen ja utelias muuttuvaa maailmaa kohtaan ja hänelle oli luonnollista lähteä opiskelemaan alaa, jossa oppii kaikkea maan ytimen ja ulkoavaruuden väliltä. Veeran vapaa-aika kuluu joogassa, pilateksessa, lenkkeillessä ja ystävien kanssa. "Mua saa nykäistä hihasta, jos jokin asia mietityttää, oon aina valmis auttamaan.", sanoo Veera.

Kshama Shrikanth

Kshama Shrikanth

Pääkaupunkiseutu

I’m a passionate teacher. Teaching allows me to work on young hearts and minds. As a mother of two teenagers, I have been through this phase of life where I am exposed to all subjects of teaching and different methods of it too.
I have 15+ years of hands-on classroom expertise and I am inspired to learn everyday from the experience.

Lumi Miinalainen

Lumi Miinalainen

Pääkaupunkiseutu

Lumi opiskelee Helsingin yliopistossa matematiikkaa, jonka lisäksi hän on erityisen kiinnostunut opettamisesta ja ohjelmoinnista. Hän laulaa vapaa-ajalla ahkerasti kuorossa ja innostuu eriskummallisista soittimista. Sivuprojektina Lumi rakentaakin kampiliiraa, jonka osista suurin osa on valmistettu itse laserleikkurilla tai 3D-tulostimella. Lumin mielestä ohjaamisessa parasta on tarjota tila yhteiselle ongelmanratkaisulle, oivaltamiselle ja onnistumiselle.

Maija Rislakki

Maija Rislakki

Pääkaupunkiseutu

Maija on tietojenkäsittelytieteen opiskelija Helsingin yliopistolla.  Ohjelmointikehitykseen liittyvtä kurssit kuten web-sovellus ja tietokannat ovat Maijan mielenkiinnon kohteita. Musiikkilukion käynyt Maija on soittanut Turun konservatorion orkesterissa. Harrastuksiin kuuluvat saksofonin ja  klarinettin soitto.  "Myös kuvataide on lähellä sydäntäni. Olen maalannut ja piirtänyt jo yli kymmenen vuotta. Minun tavoitteeni on yhdistää kuvataide sekä ohjelmoiminen."  Maija tykkää niin tietokonepeleistä kuin lautapelistä. Vapaa-ajallaan hän mielellään ohjelmoi pelejä esimerkiksi Pygamella.

Aino Syrjänen

Aino Syrjänen

Pääkaupunkiseutu

Aino on ympäristötieteilijä, ja erityisen kiinnostunut meristä ja järvistä. Tiedekasvatuksessa häntä kiinnostavat lasten tieteellisen lukutaidon ja luontosuhteen kehittäminen. Vapaa-ajallaan Aino tykkää retkeillä sekä bongata lintuja.

Henri Tainio

Henri Tainio

Pääkaupunkiseutu

Henri on koulutukseltaan musiikkitieteilijä ja peliohjelmoija. Päivätyökseen hän toimii eskareiden lastenhoitajana. Henri on laaja-alaisesti kiinnostunut monenlaisista asioista, kuten grafiikkaohjelmoinnista, musiikin teoriasta, klassikkokirjallisuudesta ja populaarikulttuurista. Henrin harrastuksiin kuuluu myös pelaaminen.

Rasmus Jauri

Rasmus Jauri

Pääkaupunkiseutu & verkko-opetus

Rasmus opiskelee toista vuotta XR Designia Metropolian ammattikorkeakoulussa. Koulutukseen sisältyy mm. VR-ympäristöt, pelit ja ohjelmointi Unityllä. Vapaa-ajallaan Rasmus harrastaa valokuvausta, 3D-mallinnusta, musiikin kuuntelua, retkeilyä ja pyöräilyä. Muita kiinnostuksen kohteita ovat videopelit, sekä Rasmuksen perheen pelastuskissa Mimi.

Annastiina Vilppunen

Annastiina Vilppunen

Tampere

Annastiina on koulutukseltaan laboratorioinsinööri (AMK) ja diplomi-insinööri kemian pääaineesta. Hän työskentelee tuotekehityslaboratoriossa, jossa hän kehittää pääasiassa hiuskosmetiikkatuotteita. Annastiinan vapaa-aika kuluu ratsastustallilla sekä metsälenkeillä koiran kanssa.

Tapio Salminen

Tapio Salminen

Turku

Tapio, Tapsa, on koulutukseltaan tekniikan maisteri ja hän tekee päivätyökseen 3D-mallinnukseen sekä tuotetietodatan säilöntään liittyvää konsultointia. Vapaa-ajallaan Tapsa harrastaa koripalloa, pyöräilyä, vanhoja Volkkareita, 3D-tulostamista, käsitöitä ja kaikenlaista muuta värkkäilyä. Tapsaa kiinnostaa erityisesti kaikki mikä pärisee, surisee tai liikkuu. "Tiedekoulussa minusta on parasta nähdä, miten innostutte oppimaan uutta ja keksimään omia ratkaisuja – yhdessä tekeminen on aina hauskinta!", sanoo Tapsa.

Laura Viikeri

Laura Viikeri

Turku

Laura opiskelee luokanopettajaksi Turun yliopistossa. Hän on työskennellyt monipuolisesti eri ikäisten lasten kanssa ihan pienistä taaperoista yläkouluikäisiin nuoriin asti. Eniten lasten kanssa työskentelyssä Lauraa inspiroi jatkuva uuden oppimisen ilo ja innostus. Vapaa-ajallaan Laura viihtyy parhaiten pianon edessä, erilaisten luovien käsitöiden parissa tai kehräävä kissa kainalossa.

Jennica Harju

Jennica Harju

Turku & verkko-opetus

Jennica opiskelee tietotekniikkaa Turun yliopistossa. Vapaa-aikansa hän viettää usein kaninsa kanssa sekä erilaisten luovien harrastusten kuten käsitöiden parissa. Jennicaa innostaa se, kun pääsee luomaan jotain uutta. Tätä hän pääsee toteuttamaan myös koodaamisella, sillä sehän on kuin digitaalista käsityötä.

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi

Robotiikka

Robotiikka

Luonnontieteet

Luonnontieteet

Seuraa meitä somessa