Tiedekoulun tarina

Tiedekoulu tarjoaa eturivin paikan tutkimusretkelle tieteeseen ja teknologiaan

Tavoitteena on auttaa uteliaita lapsia ja heidän vanhempiaan valjastamaan lapsen potentiaali tiede- ja teknologiaharrastuksen parissa.

Tiedekoulun tarina sai alkunsa monelle vanhemmalle tutusta ongelmasta: omalle lapselle ei tuntunut löytyvän sopivaa, innostavaa ja kehittävää harrastusta. Suomen Tiedekoulun perustaja Maria Leivo halusi ratkaista ongelman.

– Järjestin alkuun tiedekerhoja ja pian mukaan tuli myös robotiikkaa ja ohjelmointia. Lapset innostuvat luontaisella tavalla, kun he pääsevät itse tekemään asioita. Juuri se vilpitön innostus ja oppimisen ilo kannustivat perustamaan Tiedekoulun.

Tiedekoulu aloitti toimintansa vuoden 2014 lopussa ja avasi lapsille ja nuorille harrastusmahdollisuuksia tieteen ja teknologian maailmasta. Leivon sanoin uuden oppiminen, oppimisen innon löytäminen ja luova ongelmanratkaisu ovat supervoimia, jotka kantavat läpi elämän.

– Haluamme auttaa lapsia ja nuoria löytämään oman juttunsa ja kannustaa heitä tieteen ja teknologian äärelle. Ryhmissämme lapset saavat mahdollisuuden tehdä ja kokeilla asioita itse hallitussa ympäristössä, Leivo kertoo.

 

Tiedekoulun tavoitteena on tehdä lapsista osaajia, jotka ratkaisevat tulevaisuudessa yhteiskunnan haasteita taidoillaan ja asenteellaan supersankareiden tavoin.

– Opetussuunnitelmamme perustuu pitkäkestoisuuteen ja pitkäjänteisyyteen. Kaikki on suunniteltu niin, että osaaminen kehittyy koko ajan. Tämä harrastus tukee tulevaisuuden opiskeluja ja auttaa pääsemään sisään alan töihin, Leivo sanoo.

Samalla hän muistuttaa, että vaikkei kaikista tulisikaan insinöörejä tai tutkijoita, esimerkiksi robotiikan ja tietotekniikan ymmärryksestä on varmasti hyötyä elämässä.

– Meillä myös epäonnistuminen on sallittua: Pelle Pelottomallakaan ei mene kaikki aina kerralla putkeen, mutta välillä lopputuloksena on hyviä juttuja.

Leivon mukaan yksi Tiedekoulun hienouksista on, että lapsi saa uusia oivalluksia porukassa, jossa muutkin ovat kiinnostuneita samoista asioista.

– Tiedekoulussa lapsi saa vertaistukea muilta samanhenkisiltä ja opetusta juuri omiin kiinnostuksen kohteisiinsa. Paras palaute on, kun lapsi sanoo tunnin menneen liian nopeasti ja haluaa tulla jo seuraavana päivänä takaisin.

Maria Leivo

Maria Leivo

Toimitusjohtaja

Maria Leivo on Tiedekoulun perustaja ja Suomen Tiedekoulu Oy:n toimitusjohtaja. Maria kouluttaa opettajia ympäri Suomea. Maria tekee pääasiassa uusien ryhmien sisällön ja opetussuunnitelmien suunnittelua ja toteuttaa pilottiryhmiä. Maria vastaa yhteistyöprojekteista ja Tiedekoulun kehittämisestä. Maria on ohjannut monenlaisia luonnontiederyhmiä ja teknologiaryhmiä eri-ikäisille lapsille ja nuorille vuodesta 2012.

Nina Kainulainen

Nina Kainulainen

Kehitysjohtaja

Nina Kainulainen on Tiedekoulun toinen perustaja ja vastaa Tiedekoulun operatiivisesta toiminnasta mm. ohjaajien koulutuksesta, ulkoisesta ja sisäisestä viestinnästä ja yhteistyöprojekteista. Nina sijaistaa tarvittaessa harrastekerhoja, on mukana uusien ryhmien aloituksissa, tapahtumissa. Nina tietää vastaukset kaikkiin lasten ja vanhempien kysymyksiin ja jos ei tiedä, niin tietää keneltä kysytään apua. 

Gerda Volt

Gerda Volt

Koulutussuunnittelija

Gerda Volt a.k.a Kerttu toimii Tiedekoululla Ninan oikeana kätenä ja hänen vastuualueella ovat mm. operatiivisten asioiden pyörittäminen ja kehitys, sekä ryhmien ja ilmoittautumisten hallinnointi. Koulutukseltaan Kerttu on liiketalouden merkonomi sekä graafinen suunnittelija ja hän opiskelee parhaillaan Turun ammattikorkeakoulussa tradenomiksi. Vapaa-ajallaan Kerttu tykkää kokata, kuntoilla, retkeillä luonnossa, koota palapelejä ja lukea fantasiakirjoja.

Ohjaajat

Elisa Anttonen

Elisa Anttonen

Hämeenlinna

Elisa toimii ohjaajana Hämeenlinnan toimipisteessä ja työskentelee myös luokanopettajana sekä viimeistelee kasvatustieteen opintoja. Tiedekoulun ohjaajaksi innoittivat STEM- pedagogiikkaan tutustuminen ja vapaa-aikaan kuuluvat esimerkiksi lukeminen sekä käsityöt.

Venla Vihanto

Venla Vihanto

Jyväskylä

Venla toimii harrastusryhmien ohjaajan Jyväskylässä. Hän opiskelee luokanopettajaksi Jyväskylän yliopistossa. Vapaa-ajallaan Venla tykkää piirtää ja maalata sekä urheilla. Lasten ja nuorten parissa toiminen on lähellä hänen sydäntään, vuosi vaihtuikin lastenleirin ohjaajana!

Karoliina Liikala

Karoliina Liikala

Jyväskylä

Karoliina on viidennen vuoden erityisopettajaopiskelija Jyväskylästä. "Ohjaajana olen huumorintajuinen, idearikas sekä innokas tyyppi, joka on aina valmis tutkimaan uusia asioita. Innolla jo odotan, että nähdään. Meillä tulee varmasti kiva syksy!"

Henna Lapinlampi

Henna Lapinlampi

Kaarina

Henna on viittä vaille valmis käsityöopettaja, joka innostui opinnoissaan erityisesti robotiikasta ja älytekstiileistä. Erilaisista materiaaleista, komponenteista ja koodista saa aikaan upeita luomuksia, joissa vain mielikuvitus on rajana! Vapaa-ajallaan hän tekee käsitöitä, opettaa pienelle rescue-koiralleen temppuja, lukee kirjoja ja pelaa tietokonepelejä. Henna rakastaa värejä, erilaisia pintatekstuureita ja ukkosta. ”Tulevalta lukuvuodelta odotan kivoja yhteisiä hetkiä uuden oppimisen parissa!”

Satu Göös

Satu Göös

Kuopio

Satu on biologi ja tällä hetkellä hänellä on maisteriopinnot alkamassa. "Erikoistun akvaattisiin tieteisiin, joten vesiluonto on minulle todella tärkeää. Harrastan
myös meripartiota, " sanoo Satu. Partion lisäksi lasten kanssa touhuaminen on tullut tutuksi, sillä hän on työskennellyt lastenhoitajana päiväkodissa. Kauden 2023-2024 Tiedekoululta
Satu odottaa paljon oivaltamista ja hauskaa tekemistä. Nähdään pian!

Tatu Hokkanen

Tatu Hokkanen

Kuopio

Tatu on 4. vuoden muotoiluopiskelija Kuopiosta, edelliseltä koulutukseltaan puuartesaani, joten kaikenlainen rakentelu ja käsityöt ovat lähellä hänen sydäntään."Vapaa-aika kuluu koiran kanssa riehuessa, kirpputoreilla, pelaillessa ja kirjoja lukiessa." Tatu sijaistaa keväällä -24 Kuopion ryhmiä.

Oona Polsa

Oona Polsa

Lappeenranta

Olen tietojenkäsittelytieteiden opiskelija ja työskentelee parhaillaan opinnäytetyön parissa. "Vapaa-ajalla pidän käsitöistä, elokuvista ja tv-sarjoista, sekä videopeleistä," sanoo Oona.

Aurora Särkkä

Aurora Särkkä

Lappeenranta

Aurora opiskelee tietojenkäsittelyn tradenomiksi Lappeenrannassa. Aurora on myös edelliseltä ammatiltaan automekaanikko, joten myös tekniikka on lähellä sydäntä. Aurora onkin aina rakastanut purkaa asioita osiksi ja ymmärtää miksi jokin toimii niin kuin sen kuuluu. Ohjaaja Aurora antaa mielellään hyviä neuvoja ja auttaa ratkaisemaan kinkkisiäkin pulmia. Vapaa-ajalla hän tekee käsitöitä, pelailee tietokoneella ja viettää aikaa kolmen rakkaan kissansa kanssa.

Santeri Karjalainen

Santeri Karjalainen

Oulu

Santeri on toisen vuoden kemian opiskelija Oulun yliopistossa. Hän on kiinnostunut tieteistä ja teknologiasta, ja vapaa-ajalla rakentaa tietokoneita. Muita harrastuksia ovat mm. videopelien pelaaminen ja lukeminen. Santeri on itse ollut samanlaisissa kerhoissa pienempänä, ja haluaa nyt jakaa oppimisen iloa eteepäin.

Marjut Auno

Marjut Auno

Oulu

Marjut opiskelee neljättä vuotta erityispedagogiikkaa Oulun yliopistossa. Hän on käynyt STEAM-sivuaineen ja pitää lasten kanssa toimimisesta. Vapaa-ajallaan Marjut tykkään retkeillä, kiipeillä ja lukea kirjoja.

Karoliina Posio

Karoliina Posio

Oulu

Karoliina opiskelee lääketiedettä Oulun yliopistossa, mitä ennen hän vietti kolme vuotta Cambridgen yliopistossa opiskellen biologiaa. Karoliina on utelias ja innokas oppimaan sekä opettamaan ja tiedekasvatus on lähellä hänen sydäntään. Vapaa-ajalla hän rakastaa luonnossa liikkumista, ruoanlaittoa ja lukemista.

Kshama Shrikanth

Kshama Shrikanth

Pääkaupunkiseutu

I’m a passionate teacher. Teaching allows me to work on young hearts and minds. As a mother of two teenagers, I have been through this phase of life where I am exposed to all subjects of teaching and different methods of it too.
I have 15+ years of hands-on classroom expertise and I am inspired to learn everyday from the experience.

Reetta Rossi

Reetta Rossi

Pääkaupunkiseutu

Reetta on ympäristötieteilijä, jota kiinnostaa erityisesti tiedekasvatus. Oppiminen tekemisen ja kokemisen kautta on hänen mielestään ehdottomasti mielenkiintoisin tapa opetella uusia asioita! Vapaa-ajalla Reetta tykkää ulkoilla, lukea kirjoja sekä tehdä käsitöitä.

Mika Koverola

Mika Koverola

Pääkaupunkiseutu

Mika on pohjattoman utelias ja on tähän mennessä opiskellut muun muassa kognitiivisia neurotieteitä, maataloutta, tieteen filosofiaa, opettamista ja ympäristötieteitä. Tällä hetkellä Mika viimeistelee väitöskirjaa ihmisten asenteista robotteja kohtaan. Harrastuksina tieteis- ja tiedekirjallisuus, erilaiset käsityöt sekä palapelit.

Satu Remes

Satu Remes

Pääkaupunkiseutu

Satu on pian valmistuva tieto- ja viestintätekniikan insinööri, joka on erikoistunut peliteknologiaan. Vapaa-ajallaan hän harrastaa videopelejä, piirtämistä ja laulamista. Sadulle lasten kanssa työskentely on tuttua, kiitos aiemman iltapäiväkerhonohjaajan kokemuksen. "Lasten kanssa työskentelyssä parasta on lasten vilpitön uteliaisuus ja se ilo, joka syntyy, kun he saavuttavat uusia taitoja. Ohjaajana pyrin ottamaan jokaisen lapsen yksilönä huomioon ja tukemaan heidän ainutlaatuista kehitystään. Samalla kannustan avoimeen vuorovaikutukseen ja luon turvallisen ilmapiirin, jossa jokainen lapsi voi ilmaista itseään vapaasti."

Jemina Mattero

Jemina Mattero

Pääkaupunkiseutu

Jemina opiskelee tähtitiedettä Helsigin yliopistossa, ja sivuaineenaan hänellä on tietojenkäsittelytiede. Halu tietää, miten luonnon ilmiöt, kuten revontulet toimivat ajoi hänet luonnontieteiden pariin. Vapaa-ajallaan Jemina tykkää tehdä käsitöitä ja Ikea kalusteiden kokoaminen on yksi Jeminan lempipuuhista. Liikunta on myös tärkeää Jeminalle ja hän onkin harrastanut tanssia pienestä pitäen.

Eveliina Puska

Eveliina Puska

Pääkaupunkiseutu

Eveliina eli Eve toimii harrastusryhmien ohjaajana Helsingissä ja Espoossa. Koulutukseltaan Eve on käsityönopettaja. Even lempipuuhaa on jumpat, joita hän myös ohjaa. Vapaa-ajalla Eve löytyy käsitöiden parista tai luontoretkeilemästä. Uuden oppiminen on parasta, ja sitä hän odottaa eniten syksyltä.

Ben Panyanil

Ben Panyanil

Pääkaupunkiseutu

Ben opiskelee Helsingin yliopistossa tietojenkäsittelytiedettä ja sivuaineena matematiikkaa. Ohjelmointi on ollut hänen harrastuksensa jo useamman vuoden ajan ja ennen opintojensa aloittamista Helsingin yliopistossa hänen harrastuksestaan oli tullut myös hänen ammattinsa. Häntä on lapsesta asti kiehtonut tekniikka ja hänen uteliaisuutensa on vienyt hänet jatkuvasti syvemmälle tietotekniikan maailmaan ja sen mahdollisuuksiin. Hän harrastaa myös musisointia kitaralla ja ukulelella. Tulevaisuudelta hän toivoo yksinkertaisesti, että tutkittava ei koskaan lopu. Hän haluaisi yhdessä kaikkien uteliaiden kanssa jakaa uuden löytämisen ja luovan soveltamisen iloa.

Linda Jalonen

Linda Jalonen

Pääkaupunkiseutu

Linda opiskelee Aalto-yliopistossa maisteripääaineessa Biomedical Engineering. "Olenkin huippu innostunut tekniikan ja luonnontieteiden yhdistämisen eri mahdollisuuksista esimerkiksi lääketieteen sovelluksien edistämisessä!" sanoo Linda. Vapaa-ajalla Linda nauttii perheen ja ystävien kanssa ajanvietosta, perheen koiravanhuksen lenkittämisestä ja muotokuvien piirtämisestä!

Matias Moisio

Matias Moisio

Pääkaupunkiseutu

Matias opiskelee kognitiotiedettä sekä filosofiaa ja toimii harrastusryhmien ohjaajana Helsingissä. Häntä kiinnostaa tieteellisen maailmankuvan suhde inhimilliseen arkikokemukseen, minkä vuoksi lasten kanssa työskentely tieteellis-teknisten pulmien parissa on erityisen antoisaa. Vapaa-ajalla Matias harrastaa musiikkia, kirjallisuutta ja taiteita. Hänen sydäntään lähellä ovat myös erilaiset matelijat ja sammakkoeläimet.

Lumi Miinalainen

Lumi Miinalainen

Pääkaupunkiseutu

Lumi opiskelee Helsingin yliopistossa matematiikkaa, jonka lisäksi hän on erityisen kiinnostunut opettamisesta ja ohjelmoinnista. Hän laulaa vapaa-ajalla ahkerasti kuorossa ja innostuu eriskummallisista soittimista. Sivuprojektina Lumi rakentaakin kampiliiraa, jonka osista suurin osa on valmistettu itse laserleikkurilla tai 3D-tulostimella. Lumin mielestä ohjaamisessa parasta on tarjota tila yhteiselle ongelmanratkaisulle, oivaltamiselle ja onnistumiselle.

Maija Rislakki

Maija Rislakki

Pääkaupunkiseutu

Maija on tietojenkäsittelytieteen opiskelija Helsingin yliopistolla.  Ohjelmointikehitykseen liittyvtä kurssit kuten web-sovellus ja tietokannat ovat Maijan mielenkiinnon kohteita. Musiikkilukion käynyt Maija on soittanut Turun konservatorion orkesterissa. Harrastuksiin kuuluvat saksofonin ja  klarinettin soitto.  "Myös kuvataide on lähellä sydäntäni. Olen maalannut ja piirtänyt jo yli kymmenen vuotta. Minun tavoitteeni on yhdistää kuvataide sekä ohjelmoiminen."  Maija tykkää niin tietokonepeleistä kuin lautapelistä. Vapaa-ajallaan hän mielellään ohjelmoi pelejä esimerkiksi Pygamella.

Erno Uusitalo

Erno Uusitalo

Pääkaupunkiseutu

Erno opiskelee neljättä vuotta ympäristötieteitä Helsingin yliopistossa. Hän on erityisen kiinnostunut kaupunkiekologiasta ja opettamisesta. "Vapaa-ajallani minua innostaa luonto, sen tutkiminen ja retkeily. Lisäksi soitan musiikkia, lenkkeilen ja olen innokas vapaalaskun harrastaja," Erno kertoo.

Olivia Jaakkola

Olivia Jaakkola

Pääkaupunkiseutu

Olivia opiskelee Aalto-yliopistossa bioinformaatioteknologiaa ja haluaa kehittää tulevaisuudessa ihmisten hyvinvointia lisääviä keksintöjä tekniikan avulla. Olivian mielestä uuden oppiminen on tosi mielenkiintoista ja parasta siinä on ehdottomasti oivaltamisen ilo. Näitä riemun hetkiä hän haluaakin mahdollistaa paljon myös Tiedekoulun oppilaille. Olivia toimii sijaisena pk-seudulla. 

Nuura Mohamoud

Nuura Mohamoud

Pääkaupunkiseutu

Nuura on kemian tekniikan opiskelija, ja hänen tavoitteensa on yhdistää insinööriopintonsa pedagogisiin opintoihin. Nuura on helposti lähestyttävä ja rohkea heittäytymään vaihteleviin tilanteisiin. Hänen kiinnostuksen kohteena on yhdistää tekniikka, taide ja tiede opetuksessa ja innostaa nuoria hakemaan korkeakouluihin. "Lasten ja nuorten kanssa toimiminen on unelmatyötäni, missä saan vaikuttaa lasten orientoitumiseen tieteeseen. Tavoitteenani on tulevaisuudessa työskennellä erityisesti opetusmateriaalin kehitystyössä ja erilaisissa projekteissa. Toimiminen lasten ja nuorten parissa avaa aina uusia näkökulmia ja yllätyksiä, mahdollistaen minulle paremman ymmärryksen siitä, kuinka heidän maailmankuvansa kehittyy. Minusta on mielenkiintoista nähdä, kuinka ympäristö vaikuttaa lasten ja nuorten kehittymiseen, ja juuri tämä näkökulma korostuu vahvasti nuorisotyössä."

Anni Hellste

Anni Hellste

Pääkaupunkiseutu

Anni on kieltenopettajaopiskelija ja intohimoinen luontoihminen, joka rakastaa sekä eläimiä että tietokoneita. "Uutena haasteena olen aloittanut koodauksen harjoittelun ja haluaisinkin vielä opintojeni yhteydessä yhdistää kielten tutkimuksen sekä koodauksen", Anni kertoo. Anni on erityisen kiinnostunut myös tekoälystä ja siihen liittyvästä luonnollisen kielen käsittelystä. Opettajana hänelle on tärkeää korostaa luovuuden ja kärsivällisyyden merkitystä. Nämä ominaisuudet eivät ole vain opettamisen avaimia, vaan ne auttavat myös oppilaita saamaan opetuksesta eniten irti.
"Odotan innolla mahdollisuutta jakaa intohimoni ja innostaa nuoria oppimaan, kasvamaan ja innostumaan uudesta."

Matti Salán

Matti Salán

Tampere

Matti opiskelee matemaattisten aineiden opettajaksi ja diplomi-insinööriksi Tampereen yliopistossa, joten nuorten kanssa työskentely ja luonnontieteet ovat lähellä hänen sydäntään. Matin opintoihin ei sisälly tietotekniikkaa, mutta ohjelmointi on yksi hänen harrastuksistaan. Lisäksi vapaa-ajallaan Matti nauttii luonnossa liikkumisesta ja lintujen tarkkailusta.

Heta Järvenpää

Heta Järvenpää

Tampere

Heta toimii Tampereella luonnontiede ohjaajana ja opiskelee Tampereen yliopistossa sähkötekniikkaa. Hänelle luonto ja sen suojelu on tärkeää, ja hän on kiinnostunut erityisesti uusiutuvista energialähteistä. Heta on aina pitänyt opettamisesta, sillä on hienoa oivaltaa asioita yhdessä ja samalla voi itsekin oppia uutta. Tärkeintä hänen mielestään uuden oppimisessa on positiivinen asenne ja kärsivällisyys. Vapaa-ajallaan hän viettää mielellään aikaa kavereiden kanssa, käy kuntosalilla ja pelaa videopelejä. Hän on myös intohimoinen äänikirjojen kuuntelija.

Tuomo Rentto

Tuomo Rentto

Turku

Tuomo toimii harrasteryhmien vetäjänä Turun seudulla. Tuomo opiskelee teoreettista fysiikkaa Turun yliopistossa. Hänen mielenkiinnon kohteisiin kuuluvat tähtitiede, kaikki fysiikkaan liittyvä, dinosaurukset ja autot. Vapaa-ajan Tuomo käyttää kitaraa soittamalla, jalkapalloa pelaamalla ja kahden pikkuisen kissan kanssa leikkimällä. Tuomolle tärkeää on itsenäinen oppiminen ja sen edistäminen.

Hemmo Hartikainen

Hemmo Hartikainen

Turku, Kaarina

Hemmo ohjaa harrastusryhmiä Turussa. Hän opiskelee kokeellista fysiikkaa Turun yliopistossa ja tavoitteena on ensi lukuvuonna aloittaa lääketieteellisen tekniikan opinnot. Vapaa-ajalla Hemmo käy salilla, pelaa ja kokkaa paljon. "Minulle on tärkeää pystyä jakamaan tieteellistä tietoa kaikille iästä ja tausta riippumatta, koska nykymaailma on rakentunut teknologiasta ja tieteestä", sanoo Hemmo.

Atte Häkkinen

Atte Häkkinen

Turku, Kaarina

Atte toimii ohjaajana Turun seudulla. Atte on filosofian maisteri ja tohtorikoulutettavana musiikkitieteenoppiaineessa Turun yliopistossa ja tekee väitöskirjaa kokeellisesta soitinrakennuksesta.Lisäksi hän on lukenut Tampereen yliopistossa tietojenkäsittelytieteitä ja valmistunut Hämeenkyrössä elektroniikan- ja tietoliikennetekniikan asentajaksi. Tiede ja taide ovat olleet Aten intohimon kohteita pitkään.  Vapaa-aika kuluu omien kanssa touhutessa ja luonnossa retkeillessä.

Jennica Harju

Jennica Harju

Turku, Kaarina

Jennica opiskelee tietotekniikkaa Turun yliopistossa. Vapaa-aikansa hän viettää usein kaninsa kanssa sekä erilaisten luovien harrastusten kuten käsitöiden parissa. Jennicaa innostaa se, kun pääsee luomaan jotain uutta. Tätä hän pääsee toteuttamaan myös koodaamisella, sillä sehän on kuin digitaalista käsityötä.

Antti Jalomäki

Antti Jalomäki

Vaasa

Antti on teollisuusautomaation ja robotiikan asiantuntija, ja opiskellut Tampereen teknillisessä yliopistossa konetekniikkaa. Ulkomailla hän 6 vuoden ajan käynnisti uusia tehtaita, laivoja ja satamia kaikilla mantereilla. Vapaa-ajallaan Antti järjestää sähköautoilun tapahtumia sekä rakentelee autoja ja muita projekteja maatilallaan. Antti on työskennellyt ulkomailla myös teknisenä kouluttajana. "Maailma on leikkikenttäsi, kun oppii rakentamaan robotteja, joissa yhdistyy mekaniikka, sähkö ja ohjelmointi. Voit tuoda eloon kaiken mitä mielikuvituksesi keksii."

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi

Robotiikka

Robotiikka

Luonnontieteet

Luonnontieteet

Seuraa meitä somessa