Tiedekoulun tarina

Tiedekoulu tarjoaa eturivin paikan tutkimusretkelle tieteeseen ja teknologiaan

Tavoitteena on auttaa uteliaita lapsia ja heidän vanhempiaan valjastamaan lapsen potentiaali tiede- ja teknologiaharrastuksen parissa.

Tiedekoulun tarina sai alkunsa monelle vanhemmalle tutusta ongelmasta: omalle lapselle ei tuntunut löytyvän sopivaa, innostavaa ja kehittävää harrastusta. Suomen Tiedekoulun perustaja Maria Leivo halusi ratkaista ongelman.

– Järjestin alkuun tiedekerhoja ja pian mukaan tuli myös robotiikkaa ja ohjelmointia. Lapset innostuvat luontaisella tavalla, kun he pääsevät itse tekemään asioita. Juuri se vilpitön innostus ja oppimisen ilo kannustivat perustamaan Tiedekoulun.

Tiedekoulu aloitti toimintansa vuoden 2014 lopussa ja avasi lapsille ja nuorille harrastusmahdollisuuksia tieteen ja teknologian maailmasta. Leivon sanoin uuden oppiminen, oppimisen innon löytäminen ja luova ongelmanratkaisu ovat supervoimia, jotka kantavat läpi elämän.

– Haluamme auttaa lapsia ja nuoria löytämään oman juttunsa ja kannustaa heitä tieteen ja teknologian äärelle. Ryhmissämme lapset saavat mahdollisuuden tehdä ja kokeilla asioita itse hallitussa ympäristössä, Leivo kertoo.

 

Tiedekoulun tavoitteena on tehdä lapsista osaajia, jotka ratkaisevat tulevaisuudessa yhteiskunnan haasteita taidoillaan ja asenteellaan supersankareiden tavoin.

– Opetussuunnitelmamme perustuu pitkäkestoisuuteen ja pitkäjänteisyyteen. Kaikki on suunniteltu niin, että osaaminen kehittyy koko ajan. Tämä harrastus tukee tulevaisuuden opiskeluja ja auttaa pääsemään sisään alan töihin, Leivo sanoo.

Samalla hän muistuttaa, että vaikkei kaikista tulisikaan insinöörejä tai tutkijoita, esimerkiksi robotiikan ja tietotekniikan ymmärryksestä on varmasti hyötyä elämässä.

– Meillä myös epäonnistuminen on sallittua: Pelle Pelottomallakaan ei mene kaikki aina kerralla putkeen, mutta välillä lopputuloksena on hyviä juttuja.

Leivon mukaan yksi Tiedekoulun hienouksista on, että lapsi saa uusia oivalluksia porukassa, jossa muutkin ovat kiinnostuneita samoista asioista.

– Tiedekoulussa lapsi saa vertaistukea muilta samanhenkisiltä ja opetusta juuri omiin kiinnostuksen kohteisiinsa. Paras palaute on, kun lapsi sanoo tunnin menneen liian nopeasti ja haluaa tulla jo seuraavana päivänä takaisin.

Maria Leivo

Maria Leivo

Toimitusjohtaja

Maria Leivo on Tiedekoulun perustaja ja Suomen Tiedekoulu Oy:n toimitusjohtaja. Maria kouluttaa opettajia ympäri Suomea. Maria tekee pääasiassa uusien ryhmien sisällön ja opetussuunnitelmien suunnittelua ja toteuttaa pilottiryhmiä. Maria vastaa yhteistyöprojekteista ja Tiedekoulun kehittämisestä. Maria on ohjannut monenlaisia luonnontiederyhmiä ja teknologiaryhmiä eri-ikäisille lapsille ja nuorille vuodesta 2012.

Riina Riihimäki

Riina Riihimäki

Rekrytointi ja koulutukset

Riina Riihimäki vastaa Tiedekoulun sidosryhmistä ja asiakkuuksista sekä ulkoisesta viestinnästä ja yhteistyöprojekteista. Koulutukseltaan Riina on yhteiskuntatieteiden maisteri sekä psykoterapeutti. Pienenä tyttönä Riina oli usein päiväkodin pihan kuraisin lapsi, koska hän rakensi hiekkalaatikolla tunnelia Kiinaan. Tällainen ”hands on”-tyyppinen utelias lähestymistapa elämään on säilynyt aikuisuuteen. Maailma on mahdollisuuksia täynnä! ”Minulle on tärkeää kohdata jokainen lapsi yksilönä. Jokainen on arvokas timantti juuri sellaisena kuin on.”

Nina Kainulainen

Nina Kainulainen

Kehitysjohtaja

Nina Kainulainen on Tiedekoulun toinen perustaja ja vastaa Tiedekoulun operatiivisesta toiminnasta mm. ohjaajien koulutuksesta, ulkoisesta ja sisäisestä viestinnästä ja yhteistyöprojekteista. Nina sijaistaa tarvittaessa harrastekerhoja, on mukana uusien ryhmien aloituksissa, tapahtumissa. Nina tietää vastaukset kaikkiin lasten ja vanhempien kysymyksiin ja jos ei tiedä, niin tietää keneltä kysytään apua. 

Gerda Volt

Gerda Volt

Asiakaspalvelu

Gerda eli Kerttu toimii Tiedekoululla Ninan oikeana kätenä ja hänen vastuualueella ovat mm. operatiivisten asioiden pyörittäminen ja kehitys sekä ilmoittautumisten hallinnointi. Koulutukseltaan Kerttu on liiketalouden merkonomi sekä graafinen suunnittelija. Hän opiskelee parhaillaan Turun ammattikorkeakoulussa tradenomiksi. Vapaa-ajallaan Kerttu tykkää kokata, kuntoilla, retkeillä luonnossa, koota palapelejä sekä lukea.

Ohjaajat

Hanno Halonen

Hanno Halonen

Hämeenlinna

Hanno toimii käsityön opettajana, oppilaskunnan ohjaajana, Arxin kulttuuripolun yhdyshenkilönä ja on myös mukana Innokas-verkostossa.  Hanno on opiskellut Australiassa kuvitusta ja kuvanveistoa, ja työskennellyt  elokuva-alalla kuvakäsikirjoitusten ja hirviöefektien parissa Englannissa. Myöhemmin Hanno on kouluttautunut Design and Technology -aineen opettajaksi. Tuo aine yhdisti Hannon mielenkiinnot tuotesuunnittelusta ja muotoiluprosessista robotiikkaan ja ohjelmointiin. 

Elisa Muikku

Elisa Muikku

Joensuu

Elisa on Tiedekoulun toinen ohjaaja Joensuussa. Hän opiskelee luokanopettajaksi. Vapaa-ajallaan hän tekee käsitöitä ja lenkkeilee. Hän uskoo, että oppiminen on parhaimmillaan elämys, jota ei unohda! 

Jura Koivumäki

Jura Koivumäki

Joensuu

Jura opiskelee Itä-Suomen yliopistossa kemian ja fysiikan opettajaksi. "Erityisesti kemiassa pidän siitä kun voi labrassa tehdä erilaisia kokeita ja nähdä mitä ihmeellisimpiä reaktioita." Jura on myös kiinnostunut lautapelien pelaamisesta ja hyvän kelin sattuessa viihtyy mielellään ulkona luonnossa. Eläimet ovat kovasti Juran mieleen ja erityisesti kissat ja marsut ovat Juran mieleen. 

Millastiina Kaipainen

Millastiina Kaipainen

Jyväskylä

Millastiina opiskelee kognitiotieteen maisteriopintoja Jyväskylän yliopistossa. "Kognitiotieteen opinnoissa minua viehättää monitieteisyys; opinnoissa yhdistyvät humanistiset ja yhteiskuntatieteelliset tieteenalat ja tekniset aineet."
Pääaineopintojen lisäksi Millastiina on opiskellut tietotekniikkaa ja ruotsia. Hänen vapaa-ajan harrastuksiin kuuluvat pienen parvekepuutarhan ja viherkasvien hoitaminen, kiipeily, lukeminen ja pelien pelaaminen.

Siiri Parviainen

Siiri Parviainen

Jyväskylä

Siiri opiskelee solu- ja molekyylibiologiaa Jyväskylän yliopistossa sivuaineinaan matematiikka ja tilastotiede. Siiri on erityisesti kiinnostunut genetiikasta ja bioinformatiikasta. Siiri rakastaa ongelmanratkaisua ja haluaa auttaa lapsia kehittämään heidän ongelmanratkaisutaitojaan. Ohjaajana Siiri on kannustava ja hän haluaa innostaa lapsia oppimaan uutta. Vapaa-ajalla Siiri soittaa pianoa ja käy kuntosalilla. Siiri valmentaa myös lasten pesäpallojoukkuetta.

Jyri Häkkinen

Jyri Häkkinen

Kuopio

Jyri on ammattisellisti ja Sovelletun fysiikan opiskelija. Jyri on kotoisin Joulupukin kotikaupungista Rovaniemeltä. Musiikin opiskelu vei hänet ensin Tampereelle sellonsoittoa opiskelemaan ja edelleen Saksan Bach-kaupunki Leipzigiin. Jyri on aikaisemmin toiminut Huittisten musiikkiopiston sello-opena. Jyrin perheeseen kuuluvat vaimo Sara sekä Misu-kissa.

Isa Lyijynen

Isa Lyijynen

Kuopio

Isa on juuri valmistunut Itä-Suomen yliopistosta sovelletun fysiikan laitokselta. "Olen hyvin iloinen ja energinen persoona, joka jaksaa tutkia tieteen erilaisia ilmiöitä. Minua kiinnostaa erityisesti lääketieteellinen fysiikka ja sen tarjoama teknologia ihmisten terveyden edistämisessä ja tutkimisessa. Erilaisten ongelmien ratkaiseminen ja uuden oppiminen on hyvin mielenkiintoista ja antoisaa. Haluan myös lapset saada innostumaan tieteestä ilon, kokeilun ja oivallusten kautta, tätä tiede on parhaimmillaan. Vapaa-ajallani tykkään puuhastella puutarhassa, koirien kanssa ulkoillen ja ystävien kanssa matkustellen", kertoo Isa. 

Henna Koponen

Henna Koponen

Lahti

Henna on puutekniikan insinööri ja työskentelee sahateollisuuden mittalaitteiden tuotekehityksessä. Henna on loputtoman kiinnostunut tieteen ja teknologian eri kiemuroista, hän toivookin innostavansa lapsia asian pariin. Vapaa-ajallaan Henna puuhastelee puutarhassa, käy metsäretkillä ja uimassa. Talvella ehdoton suosikki on lumilautailu! Kiinnostus opettamiseen ja oppimisen ilon tarjoamiseen on edelleen vahva, ja siksi hän haluaakin jakaa osaamista eteenpäin lapsille. 

Iida Karjalainen

Iida Karjalainen

Lappeenranta

Iida on  lopputyötään tekevä sosionomiopiskelija, jonka kiinnostus opinnoissa painottuu erityisesti lasten ja nuorten ohjaamiseen ja tukemiseen erilaisissa tilanteissa. Opintojen ja työn ulkopuolella Iida huolehtii pienestä perheestään, johon kuuluu avopuoliso, kissa ja kaksi frettiä. Vapaa-ajalla hän tykkään neuloa, katsoa TV-sarjoja ja lukea sekä pelata tietokonepelejä – etenkin erilaiset selviytymispelit ja simulaatiot ovat lähellä Iidan sydäntä.

Lauri Hyppönen

Lauri Hyppönen

Lappeenranta

Olen käsityön opettaja, purjelautailija ja perheenisä. Opetuksessa pidän tärkeimpänä oppimisympäristön turvallisuutta, sekä motivoivaa ja kannustavaa ilmapiiriä. Huumori onkin lähellä sydäntäni, ja kokemukseni perusteella parhaisiin tuloksiin päästään, kun asioita ei oteta liian vakavasti. Vapaa-ajallani liikun paljon ulkona, etenkin kesällä aaltojen päällä purjelaudalla. Kesä onkin ehdottomasti mieluisin vuodenaika valon ja vehreyden takia. Oma filosofiani perustuu elinikäiseen oppimiseen. Opimme jatkuvasti uusia taitoja, joka tekee tulevaisuudestamme entistä mielenkiintoisemman.

Johanna Helenius

Johanna Helenius

Oulu

Johanna opiskelee biokemiaa Oulun yliopistossa, sivuaineinaan bioinformatiikka ja kemia. Johanna on aina ollut kiinnostunut luonnontieteistä ja opiskelujen myötä syventynyt ymmärrys molekyylitason reaktioista on vain kasvattanut halua oppia ja ymmärtää lisää. Visuaalisena oppijana Johannan omat muistiinpanot ovat usein täynnä erilaisia havainnollistavia piirroksia ja kaavakuvia. Vapaa-ajalla Johannan löytää luonnosta patikoimasta tai kuntosalilta jossa aivot saa laittaa hetkeksi lepotilaan. Myös soutu on Johannalle tärkeä harrastus ja sitä kautta löytyy myös kokemusta lasten ja nuorten harrastusryhmien ohjaamisesta.

Casimir Saastamoinen

Casimir Saastamoinen

Oulu

Casimir on Tiedekoulun Oulun ohjaaja. Cassu on 22-vuotias tietotekniikan opiskelija, joka pitää luonnontieteistä, etenkin matematiikasta. "Vapaa-ajallani rakentelin pienempänä legoilla, nykyään pelailen usein tietokoneella, josta kiinnostus tietotekniikkaan ja ohjelmointiin on osittain syntynytkin."

Emmiina Ikonen

Emmiina Ikonen

Oulu

Emmiina on tuleva luokanopettaja, joka innostuu herkästi uusista asioista ja pitää uuden oppimisesta. Vapaa-ajalla Emmiina pitää ulkoilusta sekä käsillä tekemisestä.

Sara Enberg

Sara Enberg

Pääkaupunkiseutu

Sara on koulutukseltaan meribiologi. Saran rakkaus luontoon ja tieteeseen heräsi viimeistään ala-asteella kun hänen luokanopettajansa adoptoi heidän luokalleen oman delfiinin. Saran suuri unelma oli tulla miekkavalastutkijaksi, mutta eihän Itämeressä ole valaita ja siitä syystä Saran suunnitelmaa piti hieman muokata. Sara kiinnostui yliopistossa opettamisesta, ja hän onkin ollut mukana järjestämässä ja opettamassa perustason kursseilla. Tiede on kokeilua ja uuden löytämistä, ja Sara pitääkin tärkeänä, että oppilaat saavat kokeilla, yrittää, erehtyä, oivaltaa ja onnistua (tai epäonnistua). 

Tia Iskanius

Tia Iskanius

Pääkaupunkiseutu

Tia on tietojenkäsittely- ja datatieteen kandiopiskelija Helsingin yliopistolla. Hänellä on monia kiinnostuksen kohteita, koodaamisesta kielitieteiseen ja taiteiseen, ja on aina valmis jakamaan innostustaan niistä muille. Vapaa-ajallaan Tia harrastaa luovaa kirjoittamista, näyttelemistä ja boulderointia.

Turo Väärti

Turo Väärti

Pääkaupunkiseutu

Turo kuvailee itseään näin: "Olen kokki, tuleva pelinkehittäjä ja isä. Ajan salliessa gameri, uuden oppia ja tekijä. Lego keräilijä ja rakentaja, joka pyrkii löytämään epätavallisia ratkaisuja tavallisiin asioihin. Tietokoneella istumisen vastapainoksi pyrin juoksemaan, kävelemään ja pyöräilemään luonnossa niin paljon kuin mahdollista. Päivä jolloin opit jotain uutta, on ollut hyvä päivä.”

Jemina Mattero

Jemina Mattero

Pääkaupunkiseutu

Jemina opiskelee tähtitiedettä Helsigin yliopistossa, ja sivuaineenaan hänellä on tietojenkäsittelytiede. Halu tietää, miten luonnon ilmiöt, kuten revontulet toimivat ajoi hänet luonnontieteiden pariin. Vapaa-ajallaan Jemina tykkää tehdä käsitöitä ja Ikea kalusteiden kokoaminen on yksi Jeminan lempipuuhista. Liikunta on myös tärkeää Jeminalle ja hän onkin harrastanut tanssia pienestä pitäen.

Milla Höglund

Milla Höglund

Pääkaupunkiseutu

Milla opiskelee Helsingin yliopistossa matematiikan, fysiikan ja kemian opettajan maisteriohjelmassa. Tieteen lisäksi Millaa kiinnostaa leipominen sekä liikunta - ja erityisesti koripallo, jota hän onkin harrastanut lähes koko ikänsä! Millasta hauskaa on myös se, että tiede ja käytäntö kulkevat käsi kädessä: on esimerkiksi mielenkiintoista miettiä syytä, miksi pallon liike on heitettäessä kaareva tai millaisella laitteella pallon saisi lentämään mahdollisimman korkealle!

Matti Österbacka

Matti Österbacka

Pääkaupunkiseutu

Matti opiskelee Helsingin yliopistossa tietojenkäsittelytiedettä ja asuu Espoossa kahden pienen papukaijani, Pörrön ja Nuutin kanssa. "Minua kiinnostaa muun muassa tietokonepelit, ohjelmointi ja matemaattinen ongelmanratkaisu. Uskon oppimistyylejä olevan yhtä monta kuin ihmisiäkin ja tavoitteenani on auttaa kutakin oppilasta ratkaisemaan ongelmia omalla tavallaan."

Verneri Sarjomaa

Verneri Sarjomaa

Pääkaupunkiseutu

Verneri on alunperin Huittisista kotoisin oleva, tuleva teoreettinen fyysikko. Hän opiskelee toista vuotta Helsingin yliopistossa. Verneriä kiinnostaa fysiikassa erityisesti kosmologia ja maailmankaikkeuden matemaattinen mallintaminen. Hän haluaisikin Tiedekoulun kautta opettaa nuorille tärkeitä taitoja, jotka ovat häntä itseään luonnontieteiden täytteisellä matkalla auttaneet; erityisesti ongelmanratkaisua ja kriittistä ajattelua sekä ennenkaikkea oppimisen iloa!

Jouni Lähteenkorva

Jouni Lähteenkorva

Pääkaupunkiseutu

Jouni opiskelee Helsingin yliopistossa taiteiden tutkimusta, jossa perehdytään taiteeseen osana kulttuuria ja yhteiskuntaa historiallisesti ja nykypäivänä. Hän uskoo tieteiden väliseen yhteistyöhön yli kultturi- ja alarajojen. Musiikki voi olla viihdettä, mutta myös osa identiteettipolitiikkaa, lääketieteellinen työkalu tai historiallinen artefakti. Vapaa-ajallaan Jouni säveltää luoden elokuvallista sfäärien harmoniaa toiminimensä alla. Taide ja kulttuuri vastaavat esimerkiksi kysymyksiin keitä me olemme ja mitä on ihmisyys?

Larissa Risku

Larissa Risku

Pääkaupunkiseutu

Larissa on kemian tekniikan opinnoissaan Aalto-yliopistossa loppusuoralla, ja nauttii laboratoriossa hääräilystä ja koodin kirjoittelusta. Vapaa-ajallaan Larissa pitää uusien harrastusten kokeilemisesta, luonnossa liikkumisesta ja lautapeleistä. Oppimisessa parasta on asioiden pohtiminen yhdessä ja sitä kautta uusien oivalluksien saaminen. Väillä turhauttaa, mutta pian huomaakin oppineensa taas paljon!

Netta Alanko

Netta Alanko

Pääkaupunkiseutu

Netta on pitkään lasten ja nuorten kanssa työskennellyt yhteisöpedagogi, joka opiskelee tällä hetkellä kuvallisen ilmaisun toteuttajaksi. Netta on utelias ja helposti uusista asioista innostuva ohjaaja ja ahkera kulttuurinkuluttaja. Vapaa-ajallaan Netta piirtää, kirjoittaa, pelaa Playstationia, lukee kirjoja ja viettää aikaa kissojensa Pillin ja Pullan kanssa.

Inka Järvelä

Inka Järvelä

Pääkaupunkiseutu

Inka on tuleva maantieteen ja biologian opettaja. Inkan ominta alaa tutkimuksessa ovat kaupunkiluonnon teemat ja pohjoiset ekosysteemit. "Luonto on ihmeellinen ja sen tutkiminen on elämän mittainen matka, jonka käymiseen jokaisella on mahtavat mahdollisuudet! Luonnontieteiden tutkimus tukee kriittistä ajattelua, toimijuutta, yhteistyötä, tarkkuutta ja paljon muuta!" Oppimista tukevien tunnetaitojen ja itsetunnon vahvistaminen ovatkin Inkan ohjauksen tärkeät kulmakivet kiehtovan sisällön ohessa!

Ville Vihtalahti

Ville Vihtalahti

Pori

Ville on tekoälyopiskelija, synnynnäinen pohtija ja isä. "Rakastan pulmien ratkaisemista, sekä Python-bugeja, että erilaisia arvoituksia. Luen paljon kirjoja ja nautin aikaisista aamuista kahvikupin kanssa. Urheilua on tullut harrastettua SM-tasolla, mutta nykyisin urheiluni koostuu arjen palauttavista lenkeistä ja penkkiurheilusta", tiivistää Ville. Vapaa-aika kuluu lasten kanssa touhuten.

Helinä Pohjola

Helinä Pohjola

Tampere

Helinä opiskelee Tampereen yliopistolla varhaiskasvatuksen opettajaksi. Aiemmin Helinä on opiskellut myös tietotekniikkaa, joten tekniikka on aina ollut lähellä sydäntä. Vapaa-ajalla Helinä harrastaa partiota ja luonnossa retkeilyä. Myös kaikenlaiset pelit, varsinkin tietopelit, ovat hänelle mieleistä puuhaa. Tämän kesän projektina on harjoitella frisbeegolfaamaan.

Justus Jalava

Justus Jalava

Tampere

Justus on 23-vuotias ympäristöinsinööriopiskelija. Hän pitää luonnossa liikkumisesta ja luonnon tutkimisesta. "Minulle tuottaa myös suurta iloa olla mukana opettamassa näitä, itsellni tärkeitä asioita ja nähdä kuinka oppilaat oivaltavat asioita."

Atte Häkkinen

Atte Häkkinen

Turku, Kaarina

Atte toimii ohjaajana Turun seudulla. Atte on filosofian maisteri ja tohtorikoulutettavana musiikkitieteenoppiaineessa Turun yliopistossa ja tekee väitöskirjaa kokeellisesta soitinrakennuksesta.Lisäksi hän on lukenut Tampereen yliopistossa tietojenkäsittelytieteitä ja valmistunut Hämeenkyrössä elektroniikan- ja tietoliikennetekniikan asentajaksi. Tiede ja taide ovat olleet Aten intohimon kohteita pitkään.  Vapaa-aika kuluu omien kanssa touhutessa ja luonnossa retkeillessä.

Laura Järvenpää

Laura Järvenpää

Turku, Kaarina

Laura on tietotekniikan DI ja nyt hän opiskelee kulttuurientutkimusta Turun yliopistossa. Laura on kiinnostunut ihmisten tavoista tarinallistaa kokemuksiaan, arjen tutkimuksesta sekä vuorovaikutteisesta kerronnasta museoissa ja muissa kulttuuriperintökohteissa. Laura työskenteli täysipäiväisesti koodarina kuusi vuotta ja osa-aikaisena sitä ennen. Hän on aiemmin opettanut ohjelmoinnin jatkokursseja ylipisto-opiskelijoille ja tietokoneen käytön perusteita ikäihmisille. 

Teemu Saukkio

Teemu Saukkio

Turku, Kaarina

Teemu opiskelee fysiikkaa Turun avoimessa yliopistossa ja siirtyy tutkinto-opiskelijaksi syksyllä 2022. Teemulla on jo 2. asteen tutkinto metallipuolelta ja pitkä työkokemus teollisuusyritysten palveluksessa. Osaamista löytyy mm. fysiikasta, ohjelmoinnista, elektroniikasta ja mekaniikkasuunnittelusta. Teemu on aikaisemmassa työssään toiminut pääsuunnittelijana suomalaisen sähkömoottoripyörän kehityksessä.

Jennica Harju

Jennica Harju

Turku, Kaarina

Jennica opiskelee tietotekniikkaa Turun yliopistossa. Vapaa-aikansa hän viettää usein kaninsa kanssa sekä erilaisten luovien harrastusten kuten käsitöiden parissa. Jennicaa innostaa se, kun pääsee luomaan jotain uutta. Tätä hän pääsee toteuttamaan myös koodaamisella, sillä sehän on kuin digitaalista käsityötä.

Henna Ingelius

Henna Ingelius

Turku, Kaarina

Henna on tuleva luokanopettaja ja biokemisti. Hän kuvailee itseään: "Vapaa-aikaa vietän mieluusti ystävien ja perheen kanssa sekä liikunnan ja ulkoilun parissa. Myös erilaiset käsityöt ovat mieleeni. Kotonakin on aina vähintään yksi DIY-projekti meneillään. Mielestäni paras tapa viettää vapaapäivää, on pakata eväät mukaan ja lähteä luontoon. Oli vuodenaika sitten mikä tahansa.”

Kaius Nikander

Kaius Nikander

Turku, Kaarina

Kaius on ohjelmointisa opiskeleva ja sitä vapaa-ajallaan harrastava opiskelija Turusta. Hän valmistuu seuraavan lukuvuodena aikana ohjelmistokehittäjäksi Turun ammatti-instituutista. Vapaa-aikaa Kaius viettää perheensä kanssa, käy salilla ja ulkoilee koiramme kanssa. "Viihdyn hyvin lasten seurassa ja pidän heidän kanssaan työskentelystä. Minulla on pikkusisko sekä useita pienempiä serkkuja, joten olen tottunut viettämään aikaa lasten kanssa."

Matti Ahonen

Matti Ahonen

Turku, Kaarina

Matti on koulutukseltaan filosofian maisteri, pääaineenaan data-analytiikka. Päivätyönään Matti toimii data-analyytikkona. Ohjaajana Matille on tärkeää, että jokainen oppilas tulee kuulluksi ja tuntee oppimisympäristön motivoivaksi. Matilta voit kysyä kiperiäkin kysymyksiä joihin varmasti löydetään vastaukset yhdessä oppimalla. Mattia motivoi uuden oppiminen ja hän pitää itsensä haastamisesta. Vapaa-aikanaan Matti touhuaa pienen tyttärensä kanssa sekä pelaa erilaisia pallopelejä.

Lilja Parkkali

Lilja Parkkali

Turku, Kaarina

Lilja on opiskellut Turun yliopistossa biologiaa ja viimeistelee nyt opintojaan neurotieteissä. Liljaa on kiehtonut aina ihmisen hyvinvointi ja mieli. Hän toivoo pääsevänsä tulevaisuudessa vaikuttamaan monimutkaisten ongelmien ratkaisemiseen tieteen keinoin. Tieteen roolia yhteiskunnassa pitää kasvattaa ja jokainen hyötyy aina tieteellisestä ajattelutavasta! Luonteeltaan Lilja on rauhallinen pohdiskelija, joka latautuu luonnossa liikkuen mutta innostuu aina uusista kokemuksista.

Suzy Kimura

Suzy Kimura

Vaasa

Suzy on työskennellyt lasten kanssa Suomessa vuodesta 2005 pääkaupunkiseudun ala- ja ylä-asteilla. Hänellä on kasvatustieteiden maisterintutkinto ja teknillinen maisterintutkinto Tukholman Royal Institute of Technologysta. Suzy puhuu sujuvasti äidinkielensä portugalin lisäksi suomean, englantia ja ruotsia.

Jonna Varmo

Jonna Varmo

Verkkokurssit

Jonna toimii Tiedekoulun ohjattujen verkkokurssien ohjaajana. Jonna valmistuu englannin aineenopettajaksi ja on erityisen kiinnostunut teknologiapainotteisesta opetuksesta. Tulevaisuuden suunnitelmissa hänellä onkin toimia Learning and Educational Technologies – sivuaineen tiimoilta entistä teknologiapainotteisemman opetuksen parissa. Jonna on erityisen kiinnostunut koodaamisesta ja luonnontieteistä, ja laboratoriotyö on hänelle tuttua puuhaa. Vapaa-ajallaan Jonna harrastaa urheilua ja luonnossa liikkumista.

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi ›

Robotiikka

Robotiikka ›

Luonnontieteet

Luonnontieteet ›

Seuraa meitä somessa