Koodikoulu 4-Peli

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 10-15 vuotta

Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 4-Peli on syventävä taso Koodikoulu 1-3 käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille, jotka ovat kiinnostuneet Peliohjelmoinnista. Kurssilla keskitytään kaksiulotteisen pelimoottorin rakentamiseen Python- ohjelmointikielellä.

Koodikoulu 4. taso muodostuu Koodikoulu 4lk1 ja Koodikoulu 4lk2 lukukausista.

Oppimistavoitteet:

  • oppilas syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
  • oppilas kehittää loogista päättelykykyään ja ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • oppilas oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmoinnilla
  • oppilas oppii käyttämään Pygame kirjastoja
  • oppilas oppii ohjelmoimaan kaksiulotteisia tietokonepelejä

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta.

Oppituntien teemat

Koodikoulu 4lk1-Peli

  1. Rpg ja kentän tekeminen
  2. Törmäykset
  3. Toiset Spritet
  4. Spritejen törmäykset
  5. Satunnaisesti liikkuvat hahmot
  6. Liikutettavat karttaelementit
  7. Kerättävät kolikot ja sydämet
  8. Laskurit kerättäville esineille
  9. Karttaeditori
  10. Toiset kartat ja portal
  11. Musiikki ja äänet
  12. Tekstilaatikko
  13. Keskustelu
  14. Aloitusvalikko
  15. Aloitusvalikon viimeistely

Koodikoulu 4lk2-Peli

  1. Pygame - Kertaus
  2. Kuvankäsittely
  3. Törmäyslaatikot
  4. Spritet
  5. NPC-hahmojen liikuttaminen
  6. Hiiriohjaus osa 1
  7. Hiiriohjaus osa 2
  8. Hiiriohjattu matopeli
  9. Vektorigrafiikka
  10. Autopeli
  11. Äänet
  12. Vuoropohjainen peli
  13. Muotojen piirtäminen
  14. Kaupunkipeli osa 1
  15. Kaupunkipeli osa 2

Lukuvuoden 2024-2025 harrastusryhmät

Ilmoittautuminen uudelle lukuvuodelle on auki, jippii! Paikat varataan ilmoittautumisjärjestyksessä, toimi ripeästi. Syyslukukausi 2024 käynnistyy elokuussa viikolla 34.

Iloisia uutisia! Uusi toimipiste Seinäjoella ja ryhmiä jälleen myös Joensuussa sekä Lahdessa.

Tervetuloa uudet ja jatkavat tiedekoululaiset!


Kesän päiväleirit

Kesän päiväleireille (vko 23-26 & 31) on ilmoittautuminen auki. Ilmoittaudu heti ja varmista paikka sekä leirin muodostuminen, leirit täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Tervetuloa mukaan Espoon Finnooseen, Helsingin Kallioon & Malmille, sekä Turun Lonttisiin!

Koodikoulu 4-Peli on mahtava valinta!

Melkein maalissa, valitse vielä sinulle sopiva paikka ja ajankohta.

Vaihe 1
Kaupunki
Vaihe 2
Toimipiste
Vaihe 3
Ajankohta

Harrastusryhmä

Toimipiste

Ajankohta

Tasoryhmä

 

Verkko-opetusKoodikoulu 4lk1 (10-15 v.)
Ohjattu verkko-opetus, Verkko
maanantai klo 16-17
Syventävä ryhmä
Verkko-opetusKoodikoulu 4lk1 (10-15 v.)
Ohjattu verkko-opetus, Verkko
tiistai klo 19-20
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 4lk1 (10-15v.)
Espoo, Finnoo
maanantai klo 19-20
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 4lk1 (10-15v.)
Espoo, Finnoo
tiistai klo 17-18
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 4lk1 (10-15v.)
Helsinki, Malmi
tiistai klo 19-20
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 4lk1 (10-15v.)
Turku, Lonttinen
tiistai klo 19-20
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 4lk1 (10-15v.)
Turku, Lonttinen
lauantai klo 14-15
Syventävä ryhmä
Verkko-opetusKoodikoulu 4lk2 (10-15 v.)
Ohjattu verkko-opetus, Verkko
torstai klo 18-19
Syventävä ryhmä

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi

Robotiikka

Robotiikka

Luonnontieteet

Luonnontieteet

Seuraa meitä somessa