Koodikoulu 4-Peli

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 10-15 vuotta

Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 4-Peli on syventävä taso Koodikoulu 1-3 käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille, jotka ovat kiinnostuneet Peliohjelmoinnista. Kurssilla keskitytään kaksiulotteisen pelimoottorin rakentamiseen Python- ohjelmointikielellä.

Koodikoulu 4. taso muodostuu Koodikoulu 4lk1 ja Koodikoulu 4lk2 lukukausista.

Oppimistavoitteet:

  • oppilas syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
  • oppilas kehittää loogista päättelykykyään ja ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • oppilas oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmoinnilla
  • oppilas oppii käyttämään Pygame kirjastoja
  • oppilas oppii ohjelmoimaan kaksiulotteisia tietokonepelejä

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta.

Oppituntien teemat

Koodikoulu 4lk1-Peli

  1. Rpg ja kentän tekeminen
  2. Törmäykset
  3. Toiset Spritet
  4. Spritejen törmäykset
  5. Satunnaisesti liikkuvat hahmot
  6. Liikutettavat karttaelementit
  7. Kerättävät kolikot ja sydämet
  8. Laskurit kerättäville esineille
  9. Karttaeditori
  10. Toiset kartat ja portal
  11. Musiikki ja äänet
  12. Tekstilaatikko
  13. Keskustelu
  14. Aloitusvalikko
  15. Aloitusvalikon viimeistely

Koodikoulu 4lk2-Peli

  1. Pygame - Kertaus
  2. Kuvankäsittely
  3. Törmäyslaatikot
  4. Spritet
  5. NPC-hahmojen liikuttaminen
  6. Hiiriohjaus osa 1
  7. Hiiriohjaus osa 2
  8. Hiiriohjattu matopeli
  9. Vektorigrafiikka
  10. Autopeli
  11. Äänet
  12. Vuoropohjainen peli
  13. Muotojen piirtäminen
  14. Kaupunkipeli osa 1
  15. Kaupunkipeli osa 2

Lukuvuoden 2024-2025 harrastusryhmät

Tiedekoulun syyslukukausi on käynnistynyt elokuussa viikolla 34. Osassa ryhmissä voi olla yksittäisiä paikkoja jäljellä, mikäli lapsesi on innokas vielä lähtemään mukaan harrastukseen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme info@tiedekoulu.fi

Mietinnässä jo kevään ryhmät? Kevätlukukaudella aloitamme uusia, alkeisryhmiä osassa toimipisteissä. Lisäksi avaamme ilmoittautumiseen ne jatko- ja syventävät ryhmät, joihin uusi, lähtötason taidot omaava oppilas on tervetullut. Lukujärjestys ja ilmoittautuminen avautuu marraskuun aikana. Pysy kuulolla!

PS. Syksyllä aloittanut oppilas siirtyy automaattisesti kevään jatkoryhmään, oppitunnin ajankohta pysyy samana myös kevätlukukaudella. Uutta ilmoittautumista ei tarvita. Kevätlukukausi laskutetaan joulukuussa ja mikäli oppilas haluaa vaihtaa ryhmää tai perua kevätlukukaudelle osallistumisen, pyydämme ilmoittamaan siitä 30.11. mennessä.


Syysloman päiväleirit

Syysloman päiväleireille (vko 42) on ilmoittautuminen auki. Ilmoittaudu heti ja varmista paikka sekä leirin muodostuminen, leirit täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Tervetuloa mukaan Espoon Finnooseen, Helsingin Kallioon & Malmille, sekä Turun Lonttisiin!

Koodikoulu 4-Peli on mahtava valinta!

Melkein maalissa, valitse vielä sinulle sopiva paikka ja ajankohta.

Vaihe 1
Kaupunki
Vaihe 2
Toimipiste
Vaihe 3
Ajankohta

Harrastusryhmä

Toimipiste

Ajankohta

Tasoryhmä

 

Verkko-opetusKoodikoulu 4lk1 (10-15 v.)
Ohjattu verkko-opetus, Verkko
tiistai klo 19-20
Syventävä ryhmä
Täynnä
Koodikoulu 4lk1 (10-15v.)
Espoo, Finnoo
tiistai klo 17-18
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Koodikoulu 4lk1 (10-15v.)
Turku, Lonttinen
tiistai klo 19-20
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi

Robotiikka

Robotiikka

Luonnontieteet

Luonnontieteet

Seuraa meitä somessa