Koodikoulu 4-Peli

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 10-15 vuotta

Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 4-Peli on syventävä taso Koodikoulu 1-3 käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille, jotka ovat kiinnostuneet Peliohjelmoinnista. Kurssilla keskitytään kaksiulotteisen pelimoottorin rakentamiseen Python- ohjelmointikielellä.

Python-ohjelmoinnin taitoja syvennetään ohjelmoimalla Pygamen avulla kaksiulotteinen seikkailupeli. Ensimmäisellä lukukaudella perehdytään Pythonin dictionary eli “sanakirja” tietotyyppiin tekemällä Super Nintendon Zelda pelien ja varhaisten Pokemonien pelien tyylinen roolipeli. Samalla opetellaan Tiled-karttaeditorin käyttöä. Toisella lukukaudella suunnittelemme ja koodaamme pelin, joka ottaa vaikutteita Lucasartsin ja Sierran klassisista seikkailupeleistä. Teemme peliin käyttöliittymän, joka toimii hiirellä. Pelissä pelaaja ratkaisee erilaisia ongelmatilanteita keskustelemalla pelihahmojen kanssa ja käyttämällä hyödykseen pelistä löytyviä esineitä. Koodikoulu 4. tasolla syvennetään luokkien ja funktioiden käyttötaitoa, tehdään hahmoja tietokonepeliin ja opetellaan käyttämään pelimoottoria, joka on tehty Pythonin Pygame kirjastojen avulla. 

Koodikoulu 4. taso muodostuu Koodikoulu 4lk1 ja Koodikoulu 4lk2 lukukausista.

Oppimistavoitteet:

  • lapsi syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
  • lapsi kehittää loogista päättelykykyään ja ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • lapsi oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmoinnilla
  • lapsi oppii käyttämään Pygame kirjastoja
  • lapsi oppii ohjelmoimaan kaksiulotteisia tietokonepelejä

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta.

Oppituntien teemat

Koodikoulu 4lk1-Peli

  1. Rpg ja kentän tekeminen
  2. Törmäykset
  3. Toiset Spritet
  4. Spritejen törmäykset
  5. Satunnaisesti liikkuvat hahmot
  6. Liikutettavat karttaelementit
  7. Kerättävät kolikot ja sydämet
  8. Laskurit kerättäville esineille
  9. Karttaeditori
  10. Toiset kartat ja portal
  11. Musiikki ja äänet
  12. Tekstilaatikko
  13. Keskustelu
  14. Aloitusvalikko
  15. Aloitusvalikon viimeistely

Koodikoulu 4lk2-Peli

  1. Hiiren kursori
  2. Hahmon liikuttaminen hiirellä
  3. Spritesheet
  4. Hotspot
  5. Toinen hahmo
  6. Keskustelu
  7. Inventaario
  8. Esineen käyttäminen inventaariossa
  9. Toinen alue
  10. Pisteytys
  11. Äänet
  12. Aloitusruutu
  13. Oman spriten lisääminen
  14. Puzzle
  15. Bugien korjaus

Lukuvuoden 2023-2024 harrastusryhmät

Tiedekoulun syyslukukausi on käynnistynyt elokuussa viikolla 34. Ryhmissä on yksittäisiä paikkoja jäljellä, mikäli lapsesi on innokas lähtemään mukaan harrastukseen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme info@tiedekoulu.fi

Mietinnässä jo kevään ryhmät? Kevätlukukaudella aloitamme uusia, alkeisryhmiä osassa toimipisteistä. Lisäksi avaamme ilmoittautumiseen ne jatko- ja syventävät ryhmät, joihin uusi, lähtötason taidot omaava oppilas on tervetullut. Lukujärjestys ja ilmoittautuminen avautuu marraskuun aikana. Pysy kuulolla!

PS. Syyslukukaudelle ilmoittautunut oppilas siirtyy automaattisesti kevään jatkoryhmään, oppitunnin ajankohta pysyy samana myös kevätlukukaudella. Uutta ilmoittautumista ei tarvita. Kaudet laskutetaan erikseen ja mikäli oppilas haluaa vaihtaa ryhmää tai perua kevätlukukaudelle osallistumisen, pyydämme ilmoittamaan siitä 30.11. mennessä.


Syysleirit

Syysloman päiväleireille on ilmoittautuminen käynnissä, tervetuloa mukaan Espoon Finnooseen, Helsingin Kallioon & Malmille, sekä Turun Lonttisiin!

Koodikoulu 4-Peli on mahtava valinta!

Melkein maalissa, valitse vielä sinulle sopiva paikka ja ajankohta.

Vaihe 1
Kaupunki
Vaihe 2
Toimipiste
Vaihe 3
Ajankohta

Harrastusryhmä

Toimipiste

Ajankohta

Tasoryhmä

 

Koodikoulu 4lk1-Peli (10-15 v.)
Espoo, Finnoo
maanantai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Koodikoulu 4lk1-Peli (10-15 v.)
Helsinki, Kallio
maanantai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Verkko-opetusKoodikoulu 4lk1-Peli (10-15 v.)
Ohjattu verkko-opetus, Verkko
torstai klo 19-20
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Koodikoulu 4lk1-Peli (10-15 v.)
Turku, Lonttinen
keskiviikko klo 16-17
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi

Robotiikka

Robotiikka

Luonnontieteet

Luonnontieteet

Seuraa meitä somessa