Koodikoulu 4-Peli
Laajuus: 30 oppituntia
Oppitunnin pituus: 60 minuuttia
Ikäsuositus: 10-15 vuotta
Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 4-Peli on syventävä taso Koodikoulu 1-3 käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille, jotka ovat kiinnostuneet Peliohjelmoinnista. Kurssilla keskitytään kaksiulotteisen pelimoottorin rakentamiseen Python- ohjelmointikielellä.
Python-ohjelmoinnin taitoja syvennetään ohjelmoimalla Pygamen avulla kaksiulotteinen seikkailupeli. Ensimmäisellä lukukaudella suunnittelemme ja koodaamme pelin, joka ottaa vaikutteita Lucasartsin ja Sierran klassisista seikkailupeleistä. Teemme peliin käyttöliittymän, joka toimii hiirellä. Pelissä pelaaja ratkaisee erilaisia ongelmatilanteita keskustelemalla pelihahmojen kanssa ja käyttämällä hyödykseen pelistä löytyviä esineitä. Toisen lukukauden aikana perehdytään Pythonin dictionary eli “sanakirja” tietotyyppiin tekemällä Super Nintendon Zelda pelien ja varhaisten Pokemonien pelien tyylinen roolipeli. Samalla opetellaan Tiled-karttaeditorin käyttöä. Koodikoulu 4. tasolla syvennetään luokkien ja funktioiden käyttötaitoa, tehdään hahmoja tietokonepeliin ja opetellaan käyttämään pelimoottoria, joka on tehty Pythonin Pygame kirjastojen avulla.
Koodikoulu 4. taso muodostuu Koodikoulu 4lk1 ja Koodikoulu 4lk2 lukukausista.
Oppimistavoitteet:
- lapsi syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
- lapsi kehittää loogista päättelykykyään ja ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- lapsi oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmoinnilla
- lapsi oppii käyttämään Pygame kirjastoja
- lapsi oppii ohjelmoimaan kaksiulotteisia tietokonepelejä
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta.
Oppituntien teemat
Koodikoulu 4lk1/Peli
- Alkuvalmistelut
- Hiiri liikkumaan ruudulla
- Pelihahmon liikuttaminen hiirellä
- Inventaariosysteemi ja esineet
- Ensimmäinen ruutu ja sen hotspotit
- Katsaus puzzleihin eli ongelmiin joita pelaaja ratkaisee
- Vuorovaikutus toisten pelihahmojen kanssa
- Keskustelujärjestelmä eli kuinka pelaaja ja pelihahmot keskustelevat
- Toinen peliruutu ja sen hotspotit
- Pelin juoni ja sen toteuttaminen
- Pelin äänet
- Aloitus-, lopetus- ja väliruudut
- Aloitus-, lopetus- ja väliruudut
- Pelin tallentaminen ja lataaminen
- Pelin viimeistely
Koodikoulu 4lk2/Peli
- Rpg ja alkuvalmistelut
- Törmäykset
- Toiset spritet
- Spritejen törmäykset
- Satunnaisesti liikkuvat spritet
- Liikkuvat karttaelementit
- Kerättävät esineet
- Laskurit sydämille ja kolikoille
- Tiled karttaeditori
- Kartat ja portal
- Musiikki ja äänet
- Tekstilaatikko
- Keskustelu
- Aloitusvalikko
- Aloitusvalikon viimeistely