Koodikoulu 4-Peli
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 10-15 vuotta
Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.
Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 4-Peli on syventävä taso Koodikoulu 1-3 käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille, jotka ovat kiinnostuneet Peliohjelmoinnista. Kurssilla keskitytään kaksiulotteisen pelimoottorin rakentamiseen Python- ohjelmointikielellä.
Koodikoulu 4. taso muodostuu Koodikoulu 4lk1 ja Koodikoulu 4lk2 lukukausista.
Oppimistavoitteet:
- oppilas syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
- oppilas kehittää loogista päättelykykyään ja ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- oppilas oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmoinnilla
- oppilas oppii käyttämään Pygame kirjastoja
- oppilas oppii ohjelmoimaan kaksiulotteisia tietokonepelejä
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta.
Oppituntien teemat
Koodikoulu 4lk1-Peli
- Rpg ja kentän tekeminen
- Törmäykset
- Toiset Spritet
- Spritejen törmäykset
- Satunnaisesti liikkuvat hahmot
- Liikutettavat karttaelementit
- Kerättävät kolikot ja sydämet
- Laskurit kerättäville esineille
- Karttaeditori
- Toiset kartat ja portal
- Musiikki ja äänet
- Tekstilaatikko
- Keskustelu
- Aloitusvalikko
- Aloitusvalikon viimeistely
Koodikoulu 4lk2-Peli
- Pygame - Kertaus
- Kuvankäsittely
- Törmäyslaatikot
- Spritet
- NPC-hahmojen liikuttaminen
- Hiiriohjaus osa 1
- Hiiriohjaus osa 2
- Hiiriohjattu matopeli
- Vektorigrafiikka
- Autopeli
- Äänet
- Vuoropohjainen peli
- Muotojen piirtäminen
- Kaupunkipeli osa 1
- Kaupunkipeli osa 2