Koodikoulu 4-Peli
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 10-15 vuotta
Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.
Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 4-Peli on syventävä taso Koodikoulu 1-3 käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille, jotka ovat kiinnostuneet Peliohjelmoinnista. Kurssilla keskitytään kaksiulotteisen pelimoottorin rakentamiseen Python- ohjelmointikielellä.
Python-ohjelmoinnin taitoja syvennetään ohjelmoimalla Pygamen avulla kaksiulotteinen seikkailupeli. Ensimmäisellä lukukaudella perehdytään Pythonin dictionary eli “sanakirja” tietotyyppiin tekemällä Super Nintendon Zelda pelien ja varhaisten Pokemonien pelien tyylinen roolipeli. Samalla opetellaan Tiled-karttaeditorin käyttöä. Toisella lukukaudella suunnittelemme ja koodaamme pelin, joka ottaa vaikutteita Lucasartsin ja Sierran klassisista seikkailupeleistä. Teemme peliin käyttöliittymän, joka toimii hiirellä. Pelissä pelaaja ratkaisee erilaisia ongelmatilanteita keskustelemalla pelihahmojen kanssa ja käyttämällä hyödykseen pelistä löytyviä esineitä. Koodikoulu 4. tasolla syvennetään luokkien ja funktioiden käyttötaitoa, tehdään hahmoja tietokonepeliin ja opetellaan käyttämään pelimoottoria, joka on tehty Pythonin Pygame kirjastojen avulla.
Koodikoulu 4. taso muodostuu Koodikoulu 4lk1 ja Koodikoulu 4lk2 lukukausista.
Oppimistavoitteet:
- lapsi syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
- lapsi kehittää loogista päättelykykyään ja ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- lapsi oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmoinnilla
- lapsi oppii käyttämään Pygame kirjastoja
- lapsi oppii ohjelmoimaan kaksiulotteisia tietokonepelejä
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta.
Oppituntien teemat
Koodikoulu 4lk1-Peli
- Rpg ja kentän tekeminen
- Törmäykset
- Toiset Spritet
- Spritejen törmäykset
- Satunnaisesti liikkuvat hahmot
- Liikutettavat karttaelementit
- Kerättävät kolikot ja sydämet
- Laskurit kerättäville esineille
- Karttaeditori
- Toiset kartat ja portal
- Musiikki ja äänet
- Tekstilaatikko
- Keskustelu
- Aloitusvalikko
- Aloitusvalikon viimeistely
Koodikoulu 4lk2-Peli
- Hiiren kursori
- Hahmon liikuttaminen hiirellä
- Spritesheet
- Hotspot
- Toinen hahmo
- Keskustelu
- Inventaario
- Esineen käyttäminen inventaariossa
- Toinen alue
- Pisteytys
- Äänet
- Aloitusruutu
- Oman spriten lisääminen
- Puzzle
- Bugien korjaus