Koodikoulu 4-Peli

Laajuus: 30 oppituntia

Oppitunnin pituus: 60 minuuttia

Ikäsuositus: 10-15 vuotta

Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 4-Peli on syventävä taso Koodikoulu 1-3 käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille, jotka ovat kiinnostuneet Peliohjelmoinnista. Kurssilla keskitytään kaksiulotteisen pelimoottorin rakentamiseen Python- ohjelmointikielellä.

Python-ohjelmoinnin taitoja syvennetään ohjelmoimalla Pygamen avulla kaksiulotteinen seikkailupeli. Ensimmäisellä lukukaudella suunnittelemme ja koodaamme pelin, joka ottaa vaikutteita Lucasartsin ja Sierran klassisista seikkailupeleistä. Teemme peliin käyttöliittymän, joka toimii hiirellä. Pelissä pelaaja ratkaisee erilaisia ongelmatilanteita keskustelemalla pelihahmojen kanssa ja käyttämällä hyödykseen pelistä löytyviä esineitä. Toisen lukukauden aikana perehdytään Pythonin dictionary eli “sanakirja” tietotyyppiin tekemällä Super Nintendon Zelda pelien ja varhaisten Pokemonien pelien tyylinen roolipeli. Samalla opetellaan Tiled-karttaeditorin käyttöä. Koodikoulu 4. tasolla syvennetään luokkien ja funktioiden käyttötaitoa, tehdään hahmoja tietokonepeliin ja opetellaan käyttämään pelimoottoria, joka on tehty Pythonin Pygame kirjastojen avulla. 

Koodikoulu 4. taso muodostuu Koodikoulu 4lk1 ja Koodikoulu 4lk2 lukukausista.

Oppimistavoitteet:

  • lapsi syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
  • lapsi kehittää loogista päättelykykyään ja ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • lapsi oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmoinnilla
  • lapsi oppii käyttämään Pygame kirjastoja
  • lapsi oppii ohjelmoimaan kaksiulotteisia tietokonepelejä

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta.

Oppituntien teemat

Koodikoulu 4lk1/Peli

  1. Alkuvalmistelut
  2. Hiiri liikkumaan ruudulla
  3. Pelihahmon liikuttaminen hiirellä
  4. Inventaariosysteemi ja esineet
  5. Ensimmäinen ruutu ja sen hotspotit
  6. Katsaus puzzleihin eli ongelmiin joita pelaaja ratkaisee
  7. Vuorovaikutus toisten pelihahmojen kanssa
  8. Keskustelujärjestelmä eli kuinka pelaaja ja pelihahmot keskustelevat
  9. Toinen peliruutu ja sen hotspotit
  10. Pelin juoni ja sen toteuttaminen
  11. Pelin äänet
  12. Aloitus-, lopetus- ja väliruudut
  13. Aloitus-, lopetus- ja väliruudut
  14. Pelin tallentaminen ja lataaminen
  15. Pelin viimeistely

Koodikoulu 4lk2/Peli

  1. Rpg ja alkuvalmistelut
  2. Törmäykset
  3. Toiset spritet
  4. Spritejen törmäykset
  5. Satunnaisesti liikkuvat spritet
  6. Liikkuvat karttaelementit
  7. Kerättävät esineet
  8. Laskurit sydämille ja kolikoille
  9. Tiled karttaeditori
  10. Kartat ja portal
  11. Musiikki ja äänet
  12. Tekstilaatikko
  13. Keskustelu
  14. Aloitusvalikko
  15. Aloitusvalikon viimeistely

Ilmoittaudu lukuvuodelle 2022–2023

Syyslukukausi pyörähtää käyntiin elokuussa viikolla 34, jes! 

Koodikoulu 4-Peli on mahtava valinta!

Melkein maalissa, valitse vielä sinulle sopiva paikka ja ajankohta.

Vaihe 1
Kaupunki
Vaihe 2
Toimipiste
Vaihe 3
Ajankohta

Harrastusryhmä

Toimipiste

Ajankohta

Tasoryhmä

 

Verkko-opetusKoodikoulu 4lk1 (10-15 v.)
Ohjattu verkko-opetus
tiistai klo 19-20
Syventävä ryhmä
Verkko-opetusKoodikoulu 4lk1 (10-15 v.)
Ohjattu verkko-opetus
keskiviikko klo 19-20
Syventävä ryhmä
Verkko-opetusKoodikoulu 4lk1 (10-15 v.)
Ohjattu verkko-opetus
torstai klo 19-20
Syventävä ryhmä
Verkko-opetusKoodikoulu 4lk1 (10-15 v.)
Ohjattu verkko-opetus
lauantai klo 12-13
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 4lk1 (10-15v.)
Espoo, Olari
tiistai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 4lk1 (10-15v.)
Espoo, Olari
lauantai klo 13-14
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 4lk1 (10-15v.)
Helsinki, Kallio
maanantai klo 17-18
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 4lk1 (10-15v.)
Turku, Nummi
torstai klo 16-17
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 4lk1 (10-15v.)
Turku, Nummi
lauantai klo 14-15
Syventävä ryhmä

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi ›

Robotiikka

Robotiikka ›

Luonnontieteet

Luonnontieteet ›

Seuraa meitä somessa