Unity syventävä -Peli 2
Laajuus: 30 oppituntia
Oppitunnin pituus: 60 minuuttia
Ikäsuositus: 12-17 vuotta
Ryhmän kuvaus: Unity syventävä 2 on jatkoryhmä Unity syventävä 1 tason ja Koodikoulu 4 -5 - Peliohjelmoinnin tasot suorittaneille oppilaille. Pelimoottorina toimii Unity ja ohjelmointikielenä C#.
Oppimistavoitteet:
- lapsi osaa peliohjelmoinnin perusteet ja käsitteet
- lapsi osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua tarkoituksenmukaisesti
- lapsi oppii pelin suunnittelun eri vaiheet
- lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- lapsi osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
- lapsi oppii perusteellisemmin hyödyntää Unity pelimoottoria, joilla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä
Unity Syventävä 2. taso muodostuu Unity Syventä 2lk1 ja Unity Syventävä 2lk2 lukukausista.
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.
Oppituntien teemat
Unity syventävä 2lk1
- Blender
- Käyttöliittymä
- Materiaalit ja renderöinti
- Low poly grafiikka I
- Low poly grafiikka II
- Auto blenderistä Unityyn
- Pyörät pyörimään
- Ajorata
- Driftaus
- Reitin tekeminen ajoradalle. Waypoint I
- Reitin tekeminen ajoradalle. Waypoint II
- Äänet ja nopeusmittari
- Checkpointit
- Auton räjäytys
- Pelin viimeistely
Unity Syventävä 2lk2
- 3D Rigid bones
- 3D animaatio
- Animaation siirto Unityyn
- Cinemachine ja Terrain Tol
- Idle-animaatio, occlusion culling-tekniikka
- Particle system ja sateen teko
- Koodattavat objektit
- Listojen käyttö
- NaMeshin käyttö ja tekoälyn ohjaama hahmo
- Kauppanäkymän, tuotteiden ja hintojen luonti
- Kauppajärjestelmä ja kerättyjen kolikkojen käyttö
- Inventory ja kauppa
- Vastustaja
- Hyppy ja pisteytys
- Pelin viimeistely