Koodikoulu 1
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 7-12 vuotta
Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.
Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 1 – ryhmässä lapset tutustuvat ohjelmoinnin käsitteisiin, termistöön sekä perusteisiin tekemällä erilaisia tehtäviä ja harjoituksia visuaalisen ohjelmointisovelluksen avulla. Lukuvuoden toisella puoliskolla lapset tutustuvat sulautettuihin järjestelmiin ja IoT -laitteen ohjelmointiin visuaalisella ohjelmointisovelluksella sekä Pythonin perusteisiin.
Koodikoulu 1. taso muodostuu Koodikoulu 1lk1 ja Koodikoulu 1lk2 lukukausista.
Oppimistavoitteet:
- lapsi oppii ohjelmoinnin peruskäsitteet ja termit
- lapsi oppii käyttämään visuaalista ohjelmointityökalua ja tekemään sillä yksinkertaisia ohjelmia
- lapsi oppii loogista päättelyä sekä ongelmanratkaisutaitoja
- lapsi oppii ohjelmoinnin logiikkaa
- lapsi oppii sulautettujen järjestelmien perusteet ja osaa ohjelmoida niitä
- lapsi oppii IoT -laitteen perusteet, oppii käyttämään laitteita ja ohjelmoimaan niitä
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten, tehtävien ja omien projektien kautta.
Oppituntien teemat
Koodikoulu 1lk1
- Lohko-ohjelmoinnin perusteet ja ulkoasu
- Ehtolause
- Koordinaatisto ja nuoliohjaus
- Nuoliohjaus-peli
- Loogiset operaattorit - osa 1
- Loogiset operaattorit - osa 2
- Labyrinttipeli
- Tasohyppelypeli
- Laskeutumispeli - osa 1
- Laskeutumispeli - osa 2
- Ilmapallopeli
- Maalivahtipeli
- Matopeli
- Tarkkuusammunta
- Viimeistely
Koodikoulu 1lk2
- Micro:bit laitteen käyttöönotto, kuvat ja tallentaminen
- Oma kuva ja animaatio
- LED-näyttö ja koordinaatisto
- Painikeet ja muuttujat
- Satunnaisluku
- Kompassi
- Ulkoiset komponentit
- Komponenttien ohjelmointi
- Reaktioaikamittari
- Virtuaalilemmikki
- Sensorit - osa 1
- Sensorit - osa 2
- Python Turtle
- Toisto-silmukat ja ehtolause
- Muuttujat