Koodikoulu 1
Laajuus: 30 oppituntia
Oppitunnin pituus: 60 minuuttia
Ikäsuositus: 7-12 vuotta
Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 1 – ryhmässä lapset tutustuvat ohjelmoinnin käsitteisiin, termistöön sekä perusteisiin tekemällä erilaisia tehtäviä ja harjoituksia visuaalisen ohjelmointisovelluksen avulla. Lukuvuoden toisella puoliskolla lapset tutustuvat sulautettuihin järjestelmiin ja IoT -laitteen ohjelmointiin visuaalisella ohjelmointisovelluksella sekä Pythonin perusteisiin.
Koodikoulu 1. taso muodostuu Koodikoulu 1lk1 ja Koodikoulu 1lk2 lukukausista.
Oppimistavoitteet:
- lapsi oppii ohjelmoinnin peruskäsitteet ja termit
- lapsi oppii käyttämään visuaalista ohjelmointityökalua ja tekemään sillä yksinkertaisia ohjelmia
- lapsi oppii loogista päättelyä sekä ongelmanratkaisutaitoja
- lapsi oppii ohjelmoinnin logiikkaa
- lapsi oppii sulautettujen järjestelmien perusteet ja osaa ohjelmoida niitä
- lapsi oppii IoT -laitteen perusteet, oppii käyttämään laitteita ja ohjelmoimaan niitä
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten, tehtävien ja omien projektien kautta.
Oppituntien teemat
Koodikoulu 1lk1
- Binääriluvut
- ASCII-koodi
- Ohjelmoinnin perusteet, liike ja ulkoasu
- Ehtolause
- Koordinaatisto ja nuoliohjaus
- Sovelletaan: Nuoliohjaus-peli
- Loogiset operaattorit
- Loogiset operaattorit
- Sovelletaan: Labyrinttipeli
- Sovelletaan: Tasohyppelypeli
- Sovelletaan: Laskeutumispeli osa 1
- Sovelletaan: Laskeutumispeli osa 2
- Sovelletaan: Maalivahtipeli
- Sovelletaan: Ilmapallopeli
- Muuttujat, matemaattiset operaattorit
Koodikoulu 1lk2
- Micro:bit laitteen käyttöönotto, kuvat ja tallennus
- Kuvakirjastot, lednäyttö
- Toistolauseet ja ledien ohjaaminen: muuttuva ja etenevä kuva
- Ehtolauseet ja ledien ohjaaminen: animaatio ja teksti
- Muuttujat: Ikä ja nimi
- Muuttujat: Vesiputous
- Satunnaisluku: Noppa ja kolikonheitto
- Satunnaisluku: Askelmittari ja kiihtyvyysanturi
- Loogiset operaattorit
- Loogiset operaattorit
- Käyttäjän syöte: A- ja B -painikkeet
- Käyttäjän syöte: A- ja B -painikkeet
- Python perusteet ja Python Turtle
- Toistolauseet ja ehtolauseet
- Muuttujat