Koodikoulu 3

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 9-14 vuotta

Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 3 on syventävä jatkoryhmä tasot 1 ja 2 käyneille tai vastaavat taidot omaaville lapsille.  Koodikoulu 3. ensimmäisellä lukukaudella syvennytään Python-ohjelmointiin ja IoT-laitteen käyttöön. Toisella lukukaudella harjoitellaan peliohjelmoinnin suunnittelua ja toteutusta Python ohjelmointikielellä ja Pygame-kirjastojen avulla.

Koodikoulu 3. taso muodostuu Koodikoulu 3lk1 ja Koodikoulu 3lk2 lukukausista.

Oppimistavoitteet:

  • lapsi syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
  • lapsi osaa käyttää erilaisia ohjelmointisovelluksia ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti
  • lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • lapsi oppii suunnittelmaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmonnilla
  • lapsi oppii käyttämään Pygame-kirjastoja

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä tehdään useita omia soveltavia projekteja.

Oppituntien teemat

Koodikoulu 3lk1

  1. Micro:bit-laite, käyttöönotto ja kuvat
  2. Teksti, muuttujat ja yksittäiset ledit
  3. Oma kuva ja animaatio
  4. Painikkeet ja ehtolause
  5. Nopeuspeli
  6. Ulkoiset komponentit
  7. Ulkoiset painikkeet ja ehtolause
  8. Kiihtyvyysanturi ja askelmittari
  9. Reaktioaikamittari
  10. Kompassi
  11. Luokat
  12. Keräilypeli
  13. Matopeli
  14. Pujottelupeli
  15. Flappy Bird

Koodikoulu 3lk2

  1. Pygame-asennus
  2. Hyppy ja pelialue 1
  3. Hyppy ja pelialue 2
  4. Vastustaja
  5. Roborun 1 - Pelisilmukka
  6. Roborun 2 - Tiiligrafiikka
  7. Roborun 3 - Vastustajat
  8. Roborun 4 - Kerättävät objektit
  9. Roborun 5 - Musiikki ja äänet
  10. Roborun 6 - Kentät
  11. Roborun 7 - Ruudut
  12. Roborun 8 - Loppuvastus
  13. Roborun 9 - Kiihdyttäminen ja jarrutus
  14. Roborun 10 - Omien grafiikoiden tekeminen
  15. Roborun 11 - Ajastin

Kevätlukukausi alkoi viikolla 3

Tiedekoulun kevätlukukausi 2023 starttasi tammikuussa viikolla 3, jee!

Mietinnässä jo syksy ja tulevan lukuvuoden ryhmät? Lukujärjestys ja ilmoittautuminen avautuu huhti-toukokuussa. Pysy kuulolla!


Kesäleirit

Kesäloman päiväleireille on ilmoittautuminen nyt käynnissä, varmista paikka hyvissä ajoin.

Koodikoulu 3 on mahtava valinta!

Melkein maalissa, valitse vielä sinulle sopiva paikka ja ajankohta.

Vaihe 1
Kaupunki
Vaihe 2
Toimipiste
Vaihe 3
Ajankohta

Harrastusryhmä

Toimipiste

Ajankohta

Tasoryhmä

 

Koodikoulu 3lk1 (8-13v.)
Helsinki, Kallio
keskiviikko klo 17-18
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Verkko-opetusKoodikoulu 3lk1 (9-14 v.)
Ohjattu verkko-opetus, Verkko
torstai klo 17-18
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Koodikoulu 3lk2 (10-14v.)
Espoo, Olari
maanantai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Verkko-opetusKoodikoulu 3lk2 (9-14 v.)
Ohjattu verkko-opetus, Verkko
torstai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Koodikoulu 3lk2 (9-14v.)
Helsinki, Kallio
maanantai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi

Robotiikka

Robotiikka

Luonnontieteet

Luonnontieteet

Seuraa meitä somessa