Koodikoulu 3

Laajuus: 30 oppituntia

Oppitunnin pituus: 60 minuuttia

Ikäsuositus: 9-14 vuotta

Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 3 on syventävä jatkoryhmä tasot 1 ja 2 käyneille tai vastaavat taidot omaaville lapsille.  Koodikoulu 3. ensimmäisellä lukukaudella syvennytään Python-ohjelmointiin ja IoT-laitteen käyttöön. Toisella lukukaudella harjoitellaan peliohjelmoinnin suunnittelua ja toteutusta Python ohjelmointikielellä ja Pygame-kirjastojen avulla.

Koodikoulu 3. taso muodostuu Koodikoulu 3lk1 ja Koodikoulu 3lk2 lukukausista.

Oppimistavoitteet:

  • lapsi syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
  • lapsi osaa käyttää erilaisia ohjelmointisovelluksia ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti
  • lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • lapsi oppii suunnittelmaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmonnilla
  • lapsi oppii käyttämään Pygame-kirjastoja

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä tehdään useita omia soveltavia projekteja.

Oppituntien teemat

Koodikoulu 3lk1

  1. Ehtolause ja muuttujat
  2. Merkkijono
  3. Silmukat
  4. Listat
  5. Micro:bit laitteen käyttöönotto, perusteet ja tallennus
  6. Teksti, muuttujat ja yksittäiset ledit
  7. Animaatio ja listat
  8. Painikkeet, ehtolauseet ja loogiset operaattorit
  9. Satunnaisuus
  10. Ulkoiset komponentit
  11. Kiihtyvyysanturi ja askelmittari
  12. Kompassi
  13. Luokat
  14. Keräilypeli
  15. Matopeli

Koodikoulu 3lk2

  1. Pygame asennus
  2. Hyppy ja pelialue
  3. Vastustaja
  4. Ampuminen
  5. Koodin järjestäminen omiin tiedostoihin
  6. Törmäykset
  7. Roborun 1: Pelisilmukka
  8. Roborun 2: Tiiligrafiikka
  9. Roborun 3: Vastustajat
  10. Roborun 4: Kerättävät objektit
  11. Roborun 5: Musiikki ja äänet
  12. Roborun 6: Kentät
  13. Roborun 7: Ruudut
  14. Roborun 8: Loppuvastus
  15. Roborun 9: Viimeistely

Ilmoittaudu lukuvuodelle 2022–2023

Syyslukukausi pyörähtää käyntiin elokuussa viikolla 34, jes! 

Koodikoulu 3 on mahtava valinta!

Melkein maalissa, valitse vielä sinulle sopiva paikka ja ajankohta.

Vaihe 1
Kaupunki
Vaihe 2
Toimipiste
Vaihe 3
Ajankohta

Harrastusryhmä

Toimipiste

Ajankohta

Tasoryhmä

 

Koodikoulu 3lk1 (10-14v.)
Espoo, Olari
maanantai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 3lk1 (10-14v.)
Espoo, Olari
torstai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 3lk1 (10-14v.)
Espoo, Olari
lauantai klo 12-13
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 3lk1 (9-13v.)
Espoo, Lintuvaara
keskiviikko klo 19-20
Syventävä ryhmä
Verkko-opetusKoodikoulu 3lk1 (9-14 v.)
Ohjattu verkko-opetus
tiistai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Verkko-opetusKoodikoulu 3lk1 (9-14 v.)
Ohjattu verkko-opetus
keskiviikko klo 17-18
Syventävä ryhmä
Verkko-opetusKoodikoulu 3lk1 (9-14 v.)
Ohjattu verkko-opetus
keskiviikko klo 19-20
Syventävä ryhmä
Verkko-opetusKoodikoulu 3lk1 (9-14 v.)
Ohjattu verkko-opetus
torstai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Verkko-opetusKoodikoulu 3lk1 (9-14 v.)
Ohjattu verkko-opetus
lauantai klo 13-14
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 3lk1 (9-14 v.)
Tampere, Pispala
keskiviikko klo 19-20
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 3lk1 (9-14v.)
Helsinki, Kallio
maanantai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 3lk1 (9-14v.)
Turku, Nummi
keskiviikko klo 16-17
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 3lk2 (9-14v.)
Helsinki, Kallio
keskiviikko klo 18-19
Syventävä ryhmä

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi ›

Robotiikka

Robotiikka ›

Luonnontieteet

Luonnontieteet ›

Seuraa meitä somessa