Koodikoulu 3
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 9-14 vuotta
Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.
Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 3 on syventävä jatkoryhmä tasot 1 ja 2 käyneille tai vastaavat taidot omaaville lapsille. Koodikoulu 3. ensimmäisellä lukukaudella syvennytään Python-ohjelmointiin ja IoT-laitteen käyttöön. Toisella lukukaudella harjoitellaan peliohjelmoinnin suunnittelua ja toteutusta Python ohjelmointikielellä ja Pygame-kirjastojen avulla.
Koodikoulu 3. taso muodostuu Koodikoulu 3lk1 ja Koodikoulu 3lk2 lukukausista.
Oppimistavoitteet:
- lapsi syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
- lapsi osaa käyttää erilaisia ohjelmointisovelluksia ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti
- lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- lapsi oppii suunnittelmaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmonnilla
- lapsi oppii käyttämään Pygame-kirjastoja
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä tehdään useita omia soveltavia projekteja.
Oppituntien teemat
Koodikoulu 3lk1
- Micro:bit-laite, käyttöönotto ja kuvat
- Teksti, muuttujat ja yksittäiset ledit
- Oma kuva ja animaatio
- Painikkeet ja ehtolause
- Nopeuspeli
- Ulkoiset komponentit
- Ulkoiset painikkeet ja ehtolause
- Kiihtyvyysanturi ja askelmittari
- Reaktioaikamittari
- Kompassi
- Luokat
- Keräilypeli
- Matopeli
- Pujottelupeli
- Flappy Bird
Koodikoulu 3lk2
- Pygame-asennus
- Hyppy ja pelialue 1
- Hyppy ja pelialue 2
- Vastustaja
- Roborun 1 - Pelisilmukka
- Roborun 2 - Tiiligrafiikka
- Roborun 3 - Vastustajat
- Roborun 4 - Kerättävät objektit
- Roborun 5 - Musiikki ja äänet
- Roborun 6 - Kentät
- Roborun 7 - Ruudut
- Roborun 8 - Loppuvastus
- Roborun 9 - Kiihdyttäminen ja jarrutus
- Roborun 10 - Omien grafiikoiden tekeminen
- Roborun 11 - Ajastin