Koodikoulu 3
Laajuus: 30 oppituntia
Oppitunnin pituus: 60 minuuttia
Ikäsuositus: 9-14 vuotta
Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 3 on syventävä jatkoryhmä tasot 1 ja 2 käyneille tai vastaavat taidot omaaville lapsille. Koodikoulu 3. ensimmäisellä lukukaudella syvennytään Python-ohjelmointiin ja IoT-laitteen käyttöön. Toisella lukukaudella harjoitellaan peliohjelmoinnin suunnittelua ja toteutusta Python ohjelmointikielellä ja Pygame-kirjastojen avulla.
Koodikoulu 3. taso muodostuu Koodikoulu 3lk1 ja Koodikoulu 3lk2 lukukausista.
Oppimistavoitteet:
- lapsi syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
- lapsi osaa käyttää erilaisia ohjelmointisovelluksia ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti
- lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- lapsi oppii suunnittelmaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmonnilla
- lapsi oppii käyttämään Pygame-kirjastoja
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä tehdään useita omia soveltavia projekteja.
Oppituntien teemat
Koodikoulu 3lk1
- Ehtolause ja muuttujat
- Merkkijono
- Silmukat
- Listat
- Micro:bit laitteen käyttöönotto, perusteet ja tallennus
- Teksti, muuttujat ja yksittäiset ledit
- Animaatio ja listat
- Painikkeet, ehtolauseet ja loogiset operaattorit
- Satunnaisuus
- Ulkoiset komponentit
- Kiihtyvyysanturi ja askelmittari
- Kompassi
- Luokat
- Keräilypeli
- Matopeli
Koodikoulu 3lk2
- Pygame asennus
- Hyppy ja pelialue
- Vastustaja
- Ampuminen
- Koodin järjestäminen omiin tiedostoihin
- Törmäykset
- Roborun 1: Pelisilmukka
- Roborun 2: Tiiligrafiikka
- Roborun 3: Vastustajat
- Roborun 4: Kerättävät objektit
- Roborun 5: Musiikki ja äänet
- Roborun 6: Kentät
- Roborun 7: Ruudut
- Roborun 8: Loppuvastus
- Roborun 9: Viimeistely