Koodikoulu 5-Peli

Laajuus: 30 oppituntia

Oppitunnin pituus: 60 minuuttia

Ikäsuositus: 11-16 vuotta

Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 5 - Peli on syventävä jatkoryhmä Koodikoulut 1-3 sekä Koodikoulu 4 - Peli ryhmän käyneille lapsille, jossa syvennytään erityisesti pelien ohjelmointiin ja sen eri osa-alueisiin. Ryhmään voi osallistua myös lapset, joilla on aiempaa kokemusta ohjelmoinnista ja jotka ovat yli 11-vuotiaita.

Oppimistavoitteet:

  • lapsi osaa peliohjelmoinnin perusteet ja käsitteet
  • lapsi osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua tarkoituksenmukaisesti
  • lapsi oppii pelin suunnittelun eri vaiheet
  • lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • lapsi osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
  • lapsi oppii käyttämään Unity pelimoottoria, joilla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä eri pelialustoille

Koodikoulu 5. taso muodostuu Koodikoulu 5lk1 ja Koodikoulu 5lk2 lukukausista.

 

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.

Oppituntien teemat

Koodikoulu 5lk1-Peli

  1. Unityn lataus
  2. Uusi Scene
  3. Koodieditori
  4. Pelaajan näkymä
  5. Hierarkia
  6. Koodaus
  7. Pelitason rakentaminen
  8. Kerättävät peliobjektit
  9. User interface ja pistelaskuri
  10. Scene
  11. Alkuvalikko
  12. Fysiikkamoottorit
  13. Ääniefektit
  14. Loppuruutu
  15. Grafiikka-asetukset

Koodikoulu 5lk2-Peli

  1. FPS-kamera
  2. Tunneli
  3. Ovi
  4. Raycast
  5. Kenttäeditori 1
  6. Kenttäeditori 2
  7. ProGrids
  8. Vastustaja
  9. Ammus
  10. Pisteytys
  11. Tähtäin ja respawn
  12. Health-teksti ja 3D-malli
  13. Äänet
  14. Aloitusruutu
  15. Siirtyminen uuteen sceneen ja exporttaus

Kevätlukukauden 2023 uudet ja jatkavat harrastusryhmät

Ilmoittautuminen kevään ryhmiin on auki, jippii! Kevätlukukaudella aloitamme uusia, alkeisryhmiä osassa toimipisteistä. Valittavinasi lisäksi ne jatko- ja syventävät ryhmät, joihin voimme ottaa uusia, lähtötason taidot omaavia oppilaita.

Paikat varataan ilmoittautumisjärjestyksessä, toimi ripeästi. Kevätlukukausi 2023 käynnistyy tammikuussa viikolla 3. Tervetuloa uudet ja jatkavat tiedekoululaiset!

PS! Syyslukukaudelle ilmoittautunut oppilas siirtyy automaattisesti kevään jatkoryhmään, oppitunnin ajankohta pysyy samana myös kevätlukukaudella. Uutta ilmoittautumista ei tarvita.

Koodikoulu 5-Peli on mahtava valinta!

Hups, Koodikoulu 5-Peli -ryhmiä ei ole juuri nyt tarjolla, katso muita Ohjelmointi vaihtoehtoja täältä ›

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi ›

Robotiikka

Robotiikka ›

Luonnontieteet

Luonnontieteet ›

Seuraa meitä somessa