Koodikoulu 5-Peli

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 11-16 vuotta

Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 5 - Peli on syventävä jatkoryhmä Koodikoulut 1-3 sekä Koodikoulu 4 - Peli ryhmän käyneille lapsille, jossa syvennytään erityisesti pelien ohjelmointiin ja sen eri osa-alueisiin. Ryhmään voi osallistua myös lapset, joilla on aiempaa kokemusta ohjelmoinnista ja jotka ovat yli 11-vuotiaita.

Oppimistavoitteet:

  • lapsi osaa peliohjelmoinnin perusteet ja käsitteet
  • lapsi osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua tarkoituksenmukaisesti
  • lapsi oppii pelin suunnittelun eri vaiheet
  • lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • lapsi osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
  • lapsi oppii käyttämään Unity pelimoottoria, joilla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä eri pelialustoille

Koodikoulu 5. taso muodostuu Koodikoulu 5lk1 ja Koodikoulu 5lk2 lukukausista.

 

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.

Oppituntien teemat

Koodikoulu 5lk1-Peli

  1. Unityn lataus
  2. Uusi Scene
  3. Koodieditori
  4. Pelaajan näkymä
  5. Hierarkia
  6. Koodaus
  7. Pelitason rakentaminen
  8. Kerättävät peliobjektit
  9. User interface ja pistelaskuri
  10. Scene
  11. Alkuvalikko
  12. Fysiikkamoottorit
  13. Ääniefektit
  14. Loppuruutu
  15. Grafiikka-asetukset

Koodikoulu 5lk2-Peli

  1. FPS-kamera
  2. Tunneli
  3. Ovi
  4. Raycast
  5. Kenttäeditori 1
  6. Kenttäeditori 2
  7. ProGrids
  8. Vastustaja
  9. Ammus
  10. Pisteytys
  11. Tähtäin ja respawn
  12. Health-teksti ja 3D-malli
  13. Äänet
  14. Aloitusruutu
  15. Siirtyminen uuteen sceneen ja exporttaus

Lukuvuoden 2023-2024 harrastusryhmät

Tiedekoulun syyslukukausi on käynnistynyt elokuussa viikolla 34. Ryhmissä on yksittäisiä paikkoja jäljellä, mikäli lapsesi on innokas lähtemään mukaan harrastukseen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme info@tiedekoulu.fi

Mietinnässä jo kevään ryhmät? Kevätlukukaudella aloitamme uusia, alkeisryhmiä osassa toimipisteistä. Lisäksi avaamme ilmoittautumiseen ne jatko- ja syventävät ryhmät, joihin uusi, lähtötason taidot omaava oppilas on tervetullut. Lukujärjestys ja ilmoittautuminen avautuu marraskuun aikana. Pysy kuulolla!

PS. Syyslukukaudelle ilmoittautunut oppilas siirtyy automaattisesti kevään jatkoryhmään, oppitunnin ajankohta pysyy samana myös kevätlukukaudella. Uutta ilmoittautumista ei tarvita. Kaudet laskutetaan erikseen ja mikäli oppilas haluaa vaihtaa ryhmää tai perua kevätlukukaudelle osallistumisen, pyydämme ilmoittamaan siitä 30.11. mennessä.


Syysleirit

Syysloman päiväleireille on ilmoittautuminen käynnissä, tervetuloa mukaan Espoon Finnooseen, Helsingin Kallioon & Malmille, sekä Turun Lonttisiin!

Koodikoulu 5-Peli on mahtava valinta!

Melkein maalissa, valitse vielä sinulle sopiva paikka ja ajankohta.

Vaihe 1
Kaupunki
Vaihe 2
Toimipiste
Vaihe 3
Ajankohta

Harrastusryhmä

Toimipiste

Ajankohta

Tasoryhmä

 

Koodikoulu 5lk1 (11+ v.)
Espoo, Finnoo
tiistai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Koodikoulu 5lk1 (11+ v.)
Helsinki, Kallio
maanantai klo 17-18
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Verkko-opetusKoodikoulu 5lk1 (11+ v.)
Ohjattu verkko-opetus, Verkko
tiistai klo 19-20
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Koodikoulu 5lk1 (11+ v.)
Turku, Lonttinen
torstai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Täynnä

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi

Robotiikka

Robotiikka

Luonnontieteet

Luonnontieteet

Seuraa meitä somessa