Koodikoulu 5-Peli

Laajuus: 30 oppituntia

Oppitunnin pituus: 60 minuuttia

Ikäsuositus: 11-16 vuotta

Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 5 - Peli on syventävä jatkoryhmä Koodikoulut 1-3 sekä Koodikoulu 4 - Peli ryhmän käyneille lapsille, jossa syvennytään erityisesti pelien ohjelmointiin ja sen eri osa-alueisiin. Ryhmään voi osallistua myös lapset, joilla on aiempaa kokemusta ohjelmoinnista ja jotka ovat yli 11-vuotiaita.

Oppimistavoitteet:

  • lapsi osaa peliohjelmoinnin perusteet ja käsitteet
  • lapsi osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua tarkoituksenmukaisesti
  • lapsi oppii pelin suunnittelun eri vaiheet
  • lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • lapsi osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
  • lapsi oppii käyttämään Unity pelimoottoria, joilla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä eri pelialustoille

Koodikoulu 5. taso muodostuu Koodikoulu 5lk1 ja Koodikoulu 5lk2 lukukausista.

 

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.

Oppituntien teemat

Koodikoulu 5lk1/Peli

  1. Unity pelimoottori ja perustoiminnot
  2. Pallon liikuttaminen
  3. Kameran käyttö
  4. Pelikenttä ja sen toiminnot
  5. Pallon pomppiminen
  6. Pelikentän suunnittelu ja toteutus
  7. Kameran ohjaaminen hiirellä
  8. Kerättävien objektien luominen
  9. Objektien kerääminen
  10. Pisteytys
  11. Vastustaja
  12. Ampuminen
  13. Respawn
  14. Pelin käynnistäminen alusta
  15. Uuden kentän käynnistäminen

Koodikoulu 5lk2/Peli

  1. Alkuvalmistelut ja FSP kamera
  2. Tunneli
  3. Ovi
  4. Raycast
  5. Pelikentän luominen I
  6. Pelikentän luominen II
  7. ProGrids
  8. Toisen pelihahmon, vastustajan luominen
  9. Peliobjektin luonti, ammus
  10. Pisteytys
  11. Tähtäin ja respawn
  12. Health teksti ja 3D malli
  13. Pelin äänet
  14. Siirtyminen toiseen kenttään ja aloitusruutu
  15. Pelin viimeistely, siirtyminen uuteen sceneen ja exporttaus

Ilmoittaudu lukuvuodelle 2022–2023

Syyslukukausi pyörähtää käyntiin elokuussa viikolla 34, jes! 

Koodikoulu 5-Peli on mahtava valinta!

Melkein maalissa, valitse vielä sinulle sopiva paikka ja ajankohta.

Vaihe 1
Kaupunki
Vaihe 2
Toimipiste
Vaihe 3
Ajankohta

Harrastusryhmä

Toimipiste

Ajankohta

Tasoryhmä

 

Koodikoulu 5lk1 (11+v.)
Espoo, Olari
tiistai klo19-20
Jatkoryhmä
Koodikoulu 5lk1 (11+v.)
Turku, Lonttinen
keskiviikko klo 17-18
Syventävä ryhmä
Verkko-opetusKoodikoulu 5lk1 (11+ v.)
Ohjattu verkko-opetus
maanantai klo 19-20
Syventävä ryhmä
Verkko-opetusKoodikoulu 5lk1 (11+ v.)
Ohjattu verkko-opetus
tiistai klo 17-18
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 5lk2 (11+v.)
Turku, Lonttinen
torstai klo 18-19
Syventävä ryhmä

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi ›

Robotiikka

Robotiikka ›

Luonnontieteet

Luonnontieteet ›

Seuraa meitä somessa