Koodikoulu 5-Peli

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 11-16 vuotta

Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 5 - Peli on syventävä jatkoryhmä Koodikoulut 1-3 sekä Koodikoulu 4 - Peli ryhmän käyneille lapsille, jossa syvennytään erityisesti pelien ohjelmointiin ja sen eri osa-alueisiin. Ryhmään voi osallistua myös lapset, joilla on aiempaa kokemusta ohjelmoinnista ja jotka ovat yli 11-vuotiaita.

Oppimistavoitteet:

  • lapsi osaa peliohjelmoinnin perusteet ja käsitteet
  • lapsi osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua tarkoituksenmukaisesti
  • lapsi oppii pelin suunnittelun eri vaiheet
  • lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • lapsi osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
  • lapsi oppii käyttämään Unity pelimoottoria, joilla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä eri pelialustoille

Koodikoulu 5. taso muodostuu Koodikoulu 5lk1 ja Koodikoulu 5lk2 lukukausista.

 

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.

Oppituntien teemat

Koodikoulu 5lk1-Peli

  1. Unityn lataus
  2. Uusi Scene
  3. Koodieditori
  4. Pelaajan näkymä
  5. Hierarkia
  6. Koodaus
  7. Pelitason rakentaminen
  8. Kerättävät peliobjektit
  9. User interface ja pistelaskuri
  10. Scene
  11. Alkuvalikko
  12. Fysiikkamoottorit
  13. Ääniefektit
  14. Loppuruutu
  15. Grafiikka-asetukset

Koodikoulu 5lk2-Peli

  1. FPS-kamera
  2. Tunneli
  3. Ovi
  4. Raycast
  5. Kenttäeditori 1
  6. Kenttäeditori 2
  7. ProGrids
  8. Vastustaja
  9. Ammus
  10. Pisteytys
  11. Tähtäin ja respawn
  12. Health-teksti ja 3D-malli
  13. Äänet
  14. Aloitusruutu
  15. Siirtyminen uuteen sceneen ja exporttaus

Kevätlukukausi alkoi viikolla 3

Tiedekoulun kevätlukukausi 2023 starttasi tammikuussa viikolla 3, jee!

Mietinnässä jo syksy ja tulevan lukuvuoden ryhmät? Lukujärjestys ja ilmoittautuminen avautuu huhti-toukokuussa. Pysy kuulolla!


Kesäleirit

Kesäloman päiväleireille on ilmoittautuminen nyt käynnissä, varmista paikka hyvissä ajoin.

Koodikoulu 5-Peli on mahtava valinta!

Hups, Koodikoulu 5-Peli -ryhmiä ei ole juuri nyt tarjolla, katso muita Ohjelmointi vaihtoehtoja täältä ›

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi

Robotiikka

Robotiikka

Luonnontieteet

Luonnontieteet

Seuraa meitä somessa