Koodikoulu 5-Peli
Laajuus: 30 oppituntia
Oppitunnin pituus: 60 minuuttia
Ikäsuositus: 11-16 vuotta
Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 5 - Peli on syventävä jatkoryhmä Koodikoulut 1-3 sekä Koodikoulu 4 - Peli ryhmän käyneille lapsille, jossa syvennytään erityisesti pelien ohjelmointiin ja sen eri osa-alueisiin. Ryhmään voi osallistua myös lapset, joilla on aiempaa kokemusta ohjelmoinnista ja jotka ovat yli 11-vuotiaita.
Oppimistavoitteet:
- lapsi osaa peliohjelmoinnin perusteet ja käsitteet
- lapsi osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua tarkoituksenmukaisesti
- lapsi oppii pelin suunnittelun eri vaiheet
- lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- lapsi osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
- lapsi oppii käyttämään Unity pelimoottoria, joilla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä eri pelialustoille
Koodikoulu 5. taso muodostuu Koodikoulu 5lk1 ja Koodikoulu 5lk2 lukukausista.
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.
Oppituntien teemat
Koodikoulu 5lk1/Peli
- Unity pelimoottori ja perustoiminnot
- Pallon liikuttaminen
- Kameran käyttö
- Pelikenttä ja sen toiminnot
- Pallon pomppiminen
- Pelikentän suunnittelu ja toteutus
- Kameran ohjaaminen hiirellä
- Kerättävien objektien luominen
- Objektien kerääminen
- Pisteytys
- Vastustaja
- Ampuminen
- Respawn
- Pelin käynnistäminen alusta
- Uuden kentän käynnistäminen
Koodikoulu 5lk2/Peli
- Alkuvalmistelut ja FSP kamera
- Tunneli
- Ovi
- Raycast
- Pelikentän luominen I
- Pelikentän luominen II
- ProGrids
- Toisen pelihahmon, vastustajan luominen
- Peliobjektin luonti, ammus
- Pisteytys
- Tähtäin ja respawn
- Health teksti ja 3D malli
- Pelin äänet
- Siirtyminen toiseen kenttään ja aloitusruutu
- Pelin viimeistely, siirtyminen uuteen sceneen ja exporttaus