Unity syventävä & ArduinoIOT -Peli 3

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 12-17 vuotta

Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Unity syventävä & ArduinoIOT -Peli 3 on jatkoryhmä Unity syventävä 1-2 tasot ja Koodikoulu 4-5-Peli tasot suorittaneille oppilaille. Ensimmäisellä lukukaudella pelimoottorina toimii Unity ja ohjelmointikielenä C#. Toisella lukukaudella syvennetään sulautettujen järjestelmien osaamista ja perehdytään C++-tyyliseen koodaukseen käyttäen Arduino UNO -mikrokontrolleria tai sen virtuaaliversiota. 

Oppimistavoitteet:

  • oppilas osaa peliohjelmoinnin sekä Iot-ohjelmoinnin ja C++-tyylisen koodauksen perusteet ja käsitteet
  • oppilas osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua, Iot-järjestelmiä ja Iot-ohjelmointityökaluja tarkoituksenmukaisesti
  • oppilas oppii pelin sekä sulatettujen järjestelmien ohjelmoinnin suunnittelun eri vaiheet
  • oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • oppilas osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
  • oppilas oppii perusteellisemmin hyödyntää Unity pelimoottoria, jolla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä, sekä sulautettujen järjestelmien osaamistaan

Unity syventävä & ArduinoIOT -Peli 3 taso muodostuu Unity syventävä & ArduinoIOT 3lk1 ja Unity syventävä & ArduinoIOT 3lk2 lukukausista.

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.

Oppituntien teemat

Unity syventävä & ArduinoIOT 3lk1

  1. Endless Roborunner 1 - Alkuvalmistelut
  2. Endless Roborunner 2 - Päättymätön kenttä
  3. Endless Roborunner 3 – törmäykset ja mobiiliohjaus
  4. Endless Roborunner 4 – Käyttöliittymä
  5. Endless Roborunner 5 – Viimeistely
  6. Flipperi 1 - Kenttä
  7. Flipperi 2 – Flipper-mailat
  8. Flipperi 3 - Pop Bumbers
  9. Flipperi 4 - Lisää palloja ja pisteitä
  10. Flipperi 5 - Viimeistely
  11. Isometrinen peli 1 - Alkuvalmistelut
  12. Isometrinen peli 2 – Vastustajan liikkeet
  13. Isometrinen peli 3 – Vuoropohjainen taistelu
  14. Isometrinen peli 4 - Terrain tool
  15. Isometrinen peli 5 – Viimeistely

Unity syventävä & ArduinoIOT 3lk2

  1. Arduino ympäristöön tutustuminen
  2. Sarjamonitorin käyttö ja C++:n perusteet
  3. Syötteiden lukeminen
  4. Ledin himmentäminen potentiometrillä
  5. RGB-ledin käyttäminen
  6. Kuuden ledin noppa
  7. Transistorilla moottorin ohjaaminen
  8. Kondensaattori
  9. Musiikin tekeminen piezo buzzerilla
  10. 7-osainen näyttö
  11. Fototransistori
  12. Servomoottori
  13. LCD-näyttö
  14. Omien merkkien teko LCD-näytölle
  15. Viimeistely

Lukuvuoden 2024-2025 harrastusryhmät

Ilmoittautuminen uudelle lukuvuodelle on auki, jippii! Paikat varataan ilmoittautumisjärjestyksessä, toimi ripeästi. Syyslukukausi 2024 käynnistyy elokuussa viikolla 34.

Iloisia uutisia! Uusi toimipiste Seinäjoella ja ryhmiä jälleen myös Joensuussa sekä Lahdessa.

Tervetuloa uudet ja jatkavat tiedekoululaiset!


Kesän päiväleirit

Kesän päiväleireille (vko 23-26 & 31) on ilmoittautuminen auki. Ilmoittaudu heti ja varmista paikka sekä leirin muodostuminen, leirit täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Tervetuloa mukaan Espoon Finnooseen, Helsingin Kallioon & Malmille, sekä Turun Lonttisiin!

Unity syventävä & ArduinoIOT -Peli 3 on mahtava valinta!

Melkein maalissa, valitse vielä sinulle sopiva paikka ja ajankohta.

Vaihe 1
Kaupunki
Vaihe 2
Toimipiste
Vaihe 3
Ajankohta

Harrastusryhmä

Toimipiste

Ajankohta

Tasoryhmä

 

Verkko-opetusSyventävä Unity 3lk1 (11+ v.)
Ohjattu verkko-opetus, Verkko
maanantai klo 19-20
Syventävä ryhmä

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi

Robotiikka

Robotiikka

Luonnontieteet

Luonnontieteet

Seuraa meitä somessa