Unity syventävä-Peli 1

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 11-16 vuotta

Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Unity syventävä jatkoryhmä on Koodikoulu 1-3 ja Koodikoulu 4 -5 - Peliohjelmoinnin tasot suorittaneille oppilaille suunnattu syventävä Unity -Peliohjelmoinnin taso. Pelimoottorina toimii Unity ja ohjelmointikielenä C#. Syventävä Unity 1. tasolla yhdistelemme kaksiulotteista ja kolmiulotteista grafiikkaa. Pelihahmot ovat pelissä kaksiulotteisia, mutta taustat ovat kolmiulotteisia. Teemme toimintapelin, joka hyödyntää aiemmin opittua, mutta lisää myös uudenlaisen näkökulman pelien tekoon. Samalla tutustumme kolmiulotteisen pelikentän suunnitteluun ja 3D-hahmojen animoimiseen. Pelihahmo saa erilaisia tehtäviä, joita hänen pitää pelin edetessä toteuttaa.

Oppimistavoitteet:

  • lapsi osaa peliohjelmoinnin perusteet ja käsitteet
  • lapsi osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua tarkoituksenmukaisesti
  • lapsi oppii pelin suunnittelun eri vaiheet
  • lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • lapsi osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
  • lapsi oppii perusteellisemmin hyödyntää Unity pelimoottoria, joilla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä

 

Unity Syventävä 1. taso muodostuu Unity Syventävä 1lk1 ja Unity Syventävä 1lk2 lukukausista.

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.

Oppituntien teemat

Unity syventävä 1lk1

  1. Alkuvalmistelut, kentän tekeminen
  2. Pelihahmon animointi
  3. Pelilhahmon liikuttaminen
  4. Objektien kerääminen
  5. Ampuminen
  6. Vastustaja
  7. Checkpoint
  8. Puzzle - osa 1
  9. Puzzle - osa 2
  10. Bossin luominen
  11. Health System
  12. Avain
  13. Kenttäsuunnittelu
  14. Tekstit ja fontit
  15. Viimeistely

Unity syventävä 1lk2

  1. 3D-ohjelma ja Unity
  2. Robon tekeminen 3D-ohjelmalla
  3. Materiaalit
  4. Low poly -grafiikka 1
  5. Low poly -grafiikka 2
  6. Auto 3D-ohjelmasta Unityyn
  7. Pyörät pyörimään
  8. Ajorata
  9. Driftaus
  10. Waypoint 2
  11. Waypoint 2
  12. Äänet ja nopeusmittari
  13. Checkpointit
  14. Auton räjäytys
  15. Viimeistely

Kevätlukukausi on käynnissä

Tiedekoulun kevätlukukausi 2024 starttasi tammikuussa viikolla 3 ja 4, jee! 

- Mietinnässä jo syksy ja tulevan lukuvuoden ryhmät? Lukujärjestys ja ilmoittautuminen avautuu huhti-toukokuun aikana. Pysy kuulolla! -


Päiväleirit

Tavataan hurjan innostavien päiväleirien merkeissä koululaisten loma-aikoina: syyslomalla, tammikuun 1. viikolla, talvilomalla sekä kesä- ja elokuussa. Tervetuloa mukaan Espoon Finnooseen, Helsingin Kallioon & Malmille, sekä Turun Lonttisiin!

- Mietinnässä jo kesäleirit? Lukujärjestys ja ilmoittautuminen avautuu huhti-toukokuun aikana. Pysy kuulolla! -

Unity syventävä-Peli 1 on mahtava valinta!

Hups, Unity syventävä-Peli 1 -ryhmiä ei ole juuri nyt tarjolla, katso muita Ohjelmointi vaihtoehtoja täältä ›

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi

Robotiikka

Robotiikka

Luonnontieteet

Luonnontieteet

Seuraa meitä somessa