Unity syventävä -Peli 1
Laajuus: 30 oppituntia
Oppitunnin pituus: 60 minuuttia
Ikäsuositus: 11-16 vuotta
Ryhmän kuvaus: Unity syventävä jatkoryhmä on Koodikoulu 1-3 ja Koodikoulu 4 -5 - Peliohjelmoinnin tasot suorittaneille oppilaille suunnattu syventävä Unity -Peliohjelmoinnin taso. Pelimoottorina toimii Unity ja ohjelmointikielenä C#. Syventävä Unity 1. tasolla yhdistelemme kaksiulotteista ja kolmiulotteista grafiikkaa. Pelihahmot ovat pelissä kaksiulotteisia, mutta taustat ovat kolmiulotteisia. Teemme toimintapelin, joka hyödyntää aiemmin opittua, mutta lisää myös uudenlaisen näkökulman pelien tekoon. Samalla tutustumme kolmiulotteisen pelikentän suunnitteluun ja 3D-hahmojen animoimiseen. Pelihahmo saa erilaisia tehtäviä, joita hänen pitää pelin edetessä toteuttaa.
Oppimistavoitteet:
- lapsi osaa peliohjelmoinnin perusteet ja käsitteet
- lapsi osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua tarkoituksenmukaisesti
- lapsi oppii pelin suunnittelun eri vaiheet
- lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- lapsi osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
- lapsi oppii perusteellisemmin hyödyntää Unity pelimoottoria, joilla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä
Unity Syventävä 1. taso muodostuu Unity Syventävä 1lk1 ja Unity Syventävä 1lk2 lukukausista.
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.
Oppituntien teemat
Unity syventävä 1lk1
- Kentän teko
- Pelihahmon animointi
- Pelilhahmon liikuttaminen
- Objektien kerääminen
- Ampuminen
- Vastustaja
- Checkpoint, Pelitilan tallentaminen
- Puzzle I
- Puzzle II
- Bossin luominen
- Health system
- Avain
- Kenttäsuunnittelu
- TextMesh Pro & fontit
- Viimeistely