Unity syventävä-Peli 3
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 12-17 vuotta
Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.
Ryhmän kuvaus: Unity syventävä 3 on jatkoryhmä Unity syventävä 1 ja 2 tason sekä Koodikoulu 4 -5 - Peliohjelmoinnin tasot suorittaneille oppilaille tai vastaavat taidot omaaville. Pelimoottorina toimii Unity ja ohjelmointikielenä C#.
Oppimistavoitteet:
- lapsi osaa peliohjelmoinnin perusteet ja käsitteet
- lapsi osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua tarkoituksenmukaisesti
- lapsi oppii pelin suunnittelun eri vaiheet
- lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- lapsi osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
- lapsi oppii perusteellisemmin hyödyntää Unity pelimoottoria, joilla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä
Unity Syventävä 3. taso muodostuu Unity Syventä 3lk1 ja Unity Syventävä 3lk2 lukukausista.
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.
Oppituntien teemat
Unity syventävä 3lk1
- Universal Renderer Pipeline
- Uusi Input System
- Tiilikartta
- Hahmon animointi
- Hahmon erikoisliikkeet
- Lähitaistelu
- Piikit ja vastustaja
- Parallax-efekti
- Liikkuvat platformit
- Shader Graph
- Tippuvat piikit ja platformeja kiertävät vastustajat
- NPC-hahmo ja kerättävät kolikot
- Äänet
- Tappavat partikkelit
- Viimeistely
Unity syventävä 3lk2
- Endless Roborunner 1 - Alkuvalmistelut
- Endless Roborunner 2 - Päättymätön kenttä
- Endless Roborunner 3 – törmäykset ja mobiiliohjaus
- Endless Roborunner 4 – Käyttöliittymä
- Endless Roborunner 5 – Viimeistely
- Flipperi 1 - Kenttä
- Flipperi 2 – Flipper-mailat
- Flipperi 3 - Pop Bumbers
- Flipperi 4 - Lisää palloja ja pisteitä
- Flipperi 5 - Viimeistely
- Isometrinen peli 1 - Alkuvalmistelut
- Isometrinen peli 2 – Vastustajan liikkeet
- Isometrinen peli 3 – Vuoropohjainen taistelu
- Isometrinen peli 4 - Terrain tool
- Isometrinen peli 5 – Viimeistely