Koodikoulu 4-IoT

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 10-14 vuotta

Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 4-IoT on syventävä jatkoryhmä, jossa tutustutaan ja syvennytään sulautettuihin järjestelmiin ja IoT -laitteiden ohjelmointiin. Tasolla 4-IoT työskennellään sekä visuaalisilla ohjelmointisovelluksilla että käytetään tekstuaalista ohjelmointia.

Oppimistavoitteet:

  • lapsi osaa käyttää erilaisia visuaalisia ohjelmointityökaluja ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti
  • lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelemään tietoa ja soveltamaan sitä
  • lapsi oppii sulautettujen järjestelmien perusteet ja osaa ohjelmoida niitä
  • lapsi oppii IoT-laitteiden perusteet ja oppii käyttämään sekä ohjelmoidaan niitä
  • lapsi syventää Python-ohjelmoinnin osaamistaan
  • lapsi oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa. Tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.

Oppituntien teemat

Koodikoulu 4lk1/IoT

  1. Micro:bitin käyttöönotto, ohjaaminen, kuvakirjasto
  2. Teksti
  3. Toistolauseet
  4. Ehtolauseet
  5. Satunnaisuus
  6. Nappien ohjelmointi
  7. Painikkeet ja ehtolause
  8. Kiihtyvyysanturi
  9. Sovelletaan: Kompassi
  10. Sovelletaan: Virtuaalilemmmikki
  11. Sensorit
  12. Listat ja nopeuspeli. Osa 1.
  13. Listat ja nopeuspeli. Osa 2.
  14. Oma projekti
  15. Oma projekti

Koodikoulu 4lk2/IoT

  1. Laitteiden yhdistäminen
  2. Radiopeli
  3. Led -virtapiiri ja dc-moottori
  4. Sähkön mittaaminen
  5. Kytkimet ja liikennevalot
  6. Ulkoiset komponentit
  7. Komponenttien ohjelmointi
  8. Kytkimen käyttö
  9. Sovelletaan: Reaktioaikamittari
  10. Äänen tuottaminen
  11. Luokat
  12. Sovelletaan: Matopeli
  13. Äänestyslaite
  14. Oma projekti
  15. Oma projekti

Kevätlukukausi alkoi viikolla 3

Tiedekoulun kevätlukukausi 2023 starttasi tammikuussa viikolla 3, jee!

Mietinnässä jo syksy ja tulevan lukuvuoden ryhmät? Lukujärjestys ja ilmoittautuminen avautuu huhti-toukokuussa. Pysy kuulolla!


Kesäleirit

Kesäloman päiväleireille on ilmoittautuminen nyt käynnissä, varmista paikka hyvissä ajoin.

Koodikoulu 4-IoT on mahtava valinta!

Hups, Koodikoulu 4-IoT -ryhmiä ei ole juuri nyt tarjolla, katso muita Ohjelmointi vaihtoehtoja täältä ›

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi

Robotiikka

Robotiikka

Luonnontieteet

Luonnontieteet

Seuraa meitä somessa