Koodikoulu 4-IoT

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 10-15 vuotta

Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 4-IoT on syventävä jatkoryhmä, jossa tutustutaan ja syvennytään sulautettuihin järjestelmiin ja IoT -laitteiden ohjelmointiin. Tasolla 4-IoT työskennellään sekä visuaalisilla ohjelmointisovelluksilla että käytetään tekstuaalista ohjelmointia.

Oppimistavoitteet:

  • lapsi osaa käyttää erilaisia visuaalisia ohjelmointityökaluja ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti
  • lapsi kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelemään tietoa ja soveltamaan sitä
  • lapsi oppii sulautettujen järjestelmien perusteet ja osaa ohjelmoida niitä
  • lapsi oppii IoT-laitteiden perusteet ja oppii käyttämään sekä ohjelmoidaan niitä
  • lapsi syventää Python-ohjelmoinnin osaamistaan
  • lapsi oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa. Tavoitteena on, että lapsi oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.

Oppituntien teemat

Koodikoulu 4lk1/IoT

  1. Micro:bitin käyttöönotto, ohjaaminen, kuvakirjasto
  2. Teksti
  3. Toistolauseet
  4. Ehtolauseet
  5. Satunnaisuus
  6. Nappien ohjelmointi
  7. Painikkeet ja ehtolause
  8. Kiihtyvyysanturi
  9. Sovelletaan: kompassi
  10. Sovelletaan: virtuaalilemmmikki
  11. Sensorit
  12. Listat ja nopeuspeli 1
  13. Listat ja nopeuspeli 2
  14. Oma projekti
  15. Oma projekti

Koodikoulu 4lk2/IoT

  1. Laitteiden yhdistäminen
  2. Radiopeli
  3. Led -virtapiiri ja dc-moottori
  4. Sähkön mittaaminen
  5. Kytkimet ja liikennevalot
  6. Ulkoiset komponentit
  7. Komponenttien ohjelmointi
  8. Kytkimen käyttö
  9. Sovelletaan: reaktioaikamittari
  10. Äänen tuottaminen
  11. Luokat
  12. Sovelletaan: matopeli
  13. Äänestyslaite
  14. Oma projekti
  15. Oma projekti

Lukuvuoden 2023-2024 harrastusryhmät

Tiedekoulun syyslukukausi on käynnistynyt elokuussa viikolla 34. Ryhmissä on yksittäisiä paikkoja jäljellä, mikäli lapsesi on innokas lähtemään mukaan harrastukseen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme info@tiedekoulu.fi

Mietinnässä jo kevään ryhmät? Kevätlukukaudella aloitamme uusia, alkeisryhmiä osassa toimipisteistä. Lisäksi avaamme ilmoittautumiseen ne jatko- ja syventävät ryhmät, joihin uusi, lähtötason taidot omaava oppilas on tervetullut. Lukujärjestys ja ilmoittautuminen avautuu marraskuun aikana. Pysy kuulolla!

PS. Syyslukukaudelle ilmoittautunut oppilas siirtyy automaattisesti kevään jatkoryhmään, oppitunnin ajankohta pysyy samana myös kevätlukukaudella. Uutta ilmoittautumista ei tarvita. Kaudet laskutetaan erikseen ja mikäli oppilas haluaa vaihtaa ryhmää tai perua kevätlukukaudelle osallistumisen, pyydämme ilmoittamaan siitä 30.11. mennessä.


Syysleirit

Syysloman päiväleireille on ilmoittautuminen käynnissä, tervetuloa mukaan Espoon Finnooseen, Helsingin Kallioon & Malmille, sekä Turun Lonttisiin!

Koodikoulu 4-IoT on mahtava valinta!

Melkein maalissa, valitse vielä sinulle sopiva paikka ja ajankohta.

Vaihe 1
Kaupunki
Vaihe 2
Toimipiste
Vaihe 3
Ajankohta

Harrastusryhmä

Toimipiste

Ajankohta

Tasoryhmä

 

Koodikoulu 4lk1-IoT (10-15 v.)
Helsinki, Malmi
torstai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi

Robotiikka

Robotiikka

Luonnontieteet

Luonnontieteet

Seuraa meitä somessa